Bondelaget: – Vanskelig for forbruker å forstå hvorfor prisene øker så mye

Bondelagsleder Bjørn Gimming vil ha mer åpenhet om hvor det blir av marginene i dagligvaremarkedet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Bondelagsleder Bjørn Gimming vil ha mer åpenhet om hvor det blir av marginene i dagligvaremarkedet. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag er det ventet et prishopp på en rekke dagligvarer. Norges Bondelag ber om mer åpenhet om hvorfor prisene øker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi trenger mer åpenhet om hva som ligger bak prisstigningen, sier Bjørn Gimming, leder i Norges Bondelag.

Onsdag er det ventet at prisene i norske dagligvarebutikker vil øke. I Norge har vi to årlige prisvinduer 1. februar og 1. juli der prisene normalt øker etter at dagligvarekjedene og produsentene har gjort avtaler om innkjøp og innkjøpspriser for den kommende tiden.

Siden i fjor høst har flere aktører i dagligvaremarkedet varslet at prisene vil øke mye 1. februar. Grunnen er blant annet høyere priser på strøm og gjødsel. Eksperter har de siste ukene spådd at prisene kan bli satt opp med mellom 5 og 10 prosent.

Gimming sier at det er åpenhet om prisene bøndene får, men at det er for lite kunnskap om hvor marginene blir av i det han omtaler som «det svarte hullet» mellom produsent og kundene i butikkene.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er kostnadsvekst i hele verdikjeden, men det er vanskelig for forbruker å forstå hvorfor prisene øker så mye i butikk som nå. Vi lurer på hva som skjer hvor og til hvem. Er det butikken, leverandøren eller andre som sitter igjen med fortjenesten til slutt, sier Gimming.

Næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) varslet tidligere denne måneden at regjeringen vil gjennomføre en studie av hvor marginene i verdikjeden i dagligvaremarkedet blir av.