Forsikringsselskaper kan ikke hjelpe Flyr-reisende

Styreleder Erik Braathen i flyselskapet Flyr møter pressen i forbindelse med konkursen i selskapet.
Styreleder Erik Braathen i flyselskapet Flyr møter pressen i forbindelse med konkursen i selskapet. Foto: Terje Pedersen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Reiseforsikringen dekker ikke konkurser, og Flyr-reisende får derfor ikke penger igjen for bestilte flybilletter – med mindre de har betalt med kredittkort.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

If Europeiske Reiseforsikring har satt på ekstra bemanning for å svare kundene sine, skriver NRK.

– Vi bemanner opp etter hvor stort trykk det er fra kundene. Men vi kan altså ikke hjelpe dem, sier kommunikasjonsdirektør Andreas Handeland.

Man har rett på både pengene tilbake og erstatning for nye flybilletter – men det avhenger av at det finnes penger i konkursboet. Forbrukerne stiller nemlig bak kreditorer i køen, opplyser juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet til NTB.

De siste årene har de reisende sittet igjen med lite eller ingenting etter Thomas Cook-konkursen og restruktureringen i Norwegian.

Betaler man med kort – enten debetkort eller kredittkort – har man rett på å få billettprisen refundert fra kortutsteder.

– Men dette er ofte ikke den største summen. Utgifter som hotell, leiebil og så videre kan være vesentlig større, og det er liten sjanse for å få dette tilbake fra et konkursbo, forklarer han.

Forbrukerrådet har ett generelt råd til alle som skal ut og fly:

– Betal flybilletter med kort, uansett. Det kan være kredittkort, eller det kan være Visa/MasterCard debetkort. Det vil sikre deg litt med tanke på selve flybilletten, sier Iversen.