Kolonnekjøring på flere fjelloverganger

– Sikten er dårlig, føret er utfordrende, og mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten. Kjør mykt og med jevn hastighet, og pass på at du har øyekontakt med bilen foran, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i Naf.
– Sikten er dårlig, føret er utfordrende, og mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten. Kjør mykt og med jevn hastighet, og pass på at du har øyekontakt med bilen foran, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i Naf. Foto: Kyrre Lien / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere av fjellovergangene i Sør-Norge er igjen åpne etter å ha vært stengt torsdag morgen. Men veitrafikksentralen ber bilistene holde seg oppdatert.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dersom du har planer om å kjøre over en av fjellovergangene torsdag, bør du holde deg oppdatert på trafikkinformasjon, vær- og føreforhold, melder Statens vegvesen.

En del av fjellovergangene var torsdag morgen stengt, men utover dagen har flere og flere av veiene blitt åpnet.

Klokken 18 er dette status:

* E16 Filefjell: Åpent.

* Riksvei 7 Hardangervidda: Åpent.

* Riksvei 52 Hemsedalsfjellet: Åpent.

* Fylkesvei 50 Hol-Aurland: Åpent.

* Fylkesvei 53 Årdal – Tyin: Åpent.

* E 134 Haukelifjell: Kolonnekjøring.

* Riksvei 13 over Vikafjellet: Kolonnekjøring.

– Mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten

Naf påpeker at kolonnekjøring er noe av det mest krevende du kan oppleve som bilist.

– Sikten er dårlig, føret er utfordrende, og mange har ikke erfaring med å kjøre på denne måten. Kjør mykt og med jevn hastighet, og pass på at du har øyekontakt med bilen foran, sier rådgiver Jan Harry Svendsen i Naf i en pressemelding.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han minner om at ventetiden kan bli lang før man ledes over fjellet, og at varme klær, mat og drikke derfor er viktig utstyr å ha med seg i bilen. Samtidig må du passe på at du har så full tank eller batteri som mulig.

– Ta på deg varme klær og send kald luft opp på frontruten når du kjører i kolonne. Bruker du varm luft kan du risikere isdannelse på frontruten om det er minusgrader ute. I tillegg bør du ha tåkelysene foran og bak tent og kjøre med varsellys, sier Svendsen.

Saken oppdateres