Sofa, hund og Rolex blant det nordmenn søker mest etter på Finn

Statistikken over søk på Finn kan tyde på at mange nordmenn ønsket seg hund i 2022. Søkeordet har kommet inn på topp-ti-listen for hele landet.
Statistikken over søk på Finn kan tyde på at mange nordmenn ønsket seg hund i 2022. Søkeordet har kommet inn på topp-ti-listen for hele landet. Foto: Jon Eeg / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sofa ble oftest søkt etter på Finn i året som har gått. I år har hund kommet inn på topp-ti-listen for hele landet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

De mest populære kategoriene er møbler og interiør, klær og tilbehør, ting til hage og elektronikk, forteller Kathrine Opshaug Bakke i Finn.

– Tidligere var det unge miljøbevisste som handlet brukt, men stadig flere hiver seg på trenden. Aldersgrupper der det tidligere ikke har vært vanlig å tenke brukt framfor nytt, velger nå å kjøpe brukt i større grad, sier hun.

Sofa er å finne på topplisten år etter år, det samme er sykkel og kommode. Hagemøbler går også igjen i de fleste fylkene.

Mange vil ha hund

I år har dessuten ordet «hund» kommet inn på topplisten for hele landet.

– Vi har sett en stor interesse for søk etter hund siden pandemiens start i 2020, og i Nordland er dette det mest brukte søkeordet i år, sier Opshaug Bakke.

Ellers er det en del forskjeller fra fylke til fylke.

– For eksempel så er ordet «vedmaskin» på sjetteplass i Innlandet, mens i Rogaland og Vestland er «Lego» så populært at dette ordet ligger på søketoppen, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Foruten «hund» har folk i Nordland også søkt mye etter Bodø og Narvik.

I Oslo og Viken er «Rolex» på topplista, mens folk i Troms og Finnmark er interesserte i turklær, med søk etter Norrøna og Arc'teryx.

«Gis bort» klatrer på lista

I Agder er det mange som ønsker seg en kattunge, og søkeordet ligger på 10. plass.

Både i Trøndelag og i Møre og Romsdal søker mange etter kjøkkeninnredning, mens Iphone og ved er noen av de mest populære søkene i Vestfold og Telemark.

Nytt av året er at søkeordet «gis bort» har kommet mye høyere på listen enn tidligere i nesten alle fylker.

– Det er naturlig å tro at interessen for både å handle brukt, men også å lete etter ting som gis bort, har med økte levekostnader å gjøre. På landsoversikten er søkeordet «gis bort» på andreplass, noe som er langt høyere enn tidligere, sier Opshaug Bakke.