Vi handlet mer i november

Black Friday er trolig en av forklaringene på at november som regel er en vekstmåned for butikkene. Dette bildet er tatt i 2021. Foto: Erik Johansen / NTB
Black Friday er trolig en av forklaringene på at november som regel er en vekstmåned for butikkene. Dette bildet er tatt i 2021. Foto: Erik Johansen / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Omsetningen i detaljhandelen økte med 0,9 prosent fra oktober til november i år, viser sesongjusterte SSB-tall. Måneden før var det en nedgang på 0,2 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

November har som regel vært en vekstmåned for detaljhandelen de siste årene. Dette kan være forbundet med vridning av den tradisjonelle julehandelen fra desember til november, og store tilbudskampanjer som Black Friday og Black Week, opplyser Statistisk sentralbyrå (SSB).

– De fleste næringene i detaljhandelen hadde vekst i det sesongjusterte omsetningsvolumet fra oktober til november. Det største bidraget til den samlede veksten kom fra salg av drivstoff, som hadde en oppgang på 3,4 prosent fra oktober til november, sier seniorrådgiver Anders Falla Aas.

Det var en økning i omsetningsvolumet for bensinstasjoner, og ifølge SSB kan lavere priser i samme periode være med på å forklare omsetningsveksten.

– Elektronikkbutikker, sportsbutikker og netthandel bidro også til veksten denne måneden. Noe av økningen i november for disse næringene kan skyldes at flere er tidlig ute med julehandelen i november, sier Anders Falla Aas.

Sesongjustert omsetningsvolum for dagligvarehandelen var uendret i november, og det har ligget stabilt siden august.