Vinmonopolet bruker over 20 millioner kroner på å feire 100-årsjubileum

Vinmonopolet tjente rekordmye under coronapandemien.
Vinmonopolet tjente rekordmye under coronapandemien. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

For å feire 100-årsjubileet sitt arrangerer Vinmonopolet fester, alkoholpolitisk konferanse og gir ut bok. Prislappen er på over 20 millioner kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Feiringen innebærer blant annet to kjempefester for de ansatte i Oslo Spektrum, skriver E24. Vinmonopolet opplyser at nesten 2.500 personer har meldt seg på.

De to festene har en prislapp på 12,1 millioner kroner. I tillegg bruker det statlige selskapet 4,6 millioner kroner for å dekke reise og overnatte for de ansatte som ikke bor i eller rundt Oslo. De to festene for de ansatte koster dermed nesten 17 millioner kroner.

– Det er jo mye penger, ingen tvil om det. Men det koster å gjennomføre et arrangement for så mange mennesker, sier Halvor Bing Lorentzen, direktør for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet, til E24.

I tillegg til de to festene bruker selskapet 750.000 kroner på en alkoholpolitisk konferanse i operaen, og omtrent tre millioner kroner på bøker og filmer i forbindelse med 100-årsjubileet.

Til sammen koster festene i Oslo Spektrum, arrangementet i operaen, historiebok og filmer på nærmere 20,7 millioner kroner.