Ekspertutvalg vil heve mest mulig av lasten i nazi-ubåtvraket på Fedje

I mars 2003 ble U-864 funnet av Sjøforsvaret. Båten er full av kvikksølv og er en miljøtrussel. Utvalget mener at heving av vraket er for risikofylt og anbefaler å heve mest mulig av kvikksølvet før vraket og sjøbunnen blir dekket over.
I mars 2003 ble U-864 funnet av Sjøforsvaret. Båten er full av kvikksølv og er en miljøtrussel. Utvalget mener at heving av vraket er for risikofylt og anbefaler å heve mest mulig av kvikksølvet før vraket og sjøbunnen blir dekket over. Foto: Kystverket
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så mye som mulig av kvikksølv-lasten i ubåtvraket U-864 utenfor Fedje i Vestland bør hentes opp, før man dekker til vraket, konkluderer et ekspertutvalg.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran (Ap) mottak tirsdag rapporten om hva som skal gjøres med vraket av den tyske ubåten, som ble senket av britene noen kilometer utenfor øya Fedje 9. februar 1945. Hele mannskapet på 73 omkom.

– Vi ønsker at man skal få opp mest mulig av kvikksølvet som er i båten, og mest mulig av det som ligger rundt, før man dekker til de resterende delene som bidrar til miljøforurensning, sa utvalgsleder Gro Kielland da hun la fram rapporten.

– Vi anbefaler at det skal gjøres gjennom en trinnvis, strukturert prosess. Årsaken er at det er en god del usikkerhet i forbindelse med dette vraket fremdeles, fortsatte Kielland.

I snart 20 år har vraket av nazi-ubåten U-864 med flere tonn kvikksølv utenfor Fedje vært til bry for norske myndigheter og lokalsamfunnet. På bildet fra 2016 arbeides det med installere støttefylling ved den torpederte ubåten. Foto: Kystverket / NTB Foto: Kystverket / NTB scanpix
I snart 20 år har vraket av nazi-ubåten U-864 med flere tonn kvikksølv utenfor Fedje vært til bry for norske myndigheter og lokalsamfunnet. På bildet fra 2016 arbeides det med installere støttefylling ved den torpederte ubåten. Foto: Kystverket / NTB Foto: Kystverket / NTB scanpix

Tryggheten til folk og næringsliv har veid tungt

Ifølge historiske dokumenter kan ubåten ha fraktet 67 tonn kvikksølv. Ekspertutvalget ble nedsatt høsten 2020 av Solberg-regjeringen og fikk i oppdrag å se på om det er mulig å heve ubåten.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vraket ble oppdaget i 2003, og tidligere rapporter har konkludert med at det bør tildekkes ettersom en heving kan føre til at flaskene med kvikksølv sprekker. Vraket ligger på 150 meters dyp.

– Det at vi konkluderer annerledes enn hva som er gjort tidligere, bygger på oppdaterte samfunnsøkonomiske vurderinger og risikovurderinger, sa utvalgslederen.

Hun påpekte at tryggheten til folk og næringsliv har veid tungt i vurderingene.

– Enorm lettelse

I lokalsamfunnet på øya Fedje har saken vært omstridt. Både aksjonsgrupper og lokalbefolkningen har tatt til orde for at vraket må heves.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Ordfører Stian Herøy (H) er svært glad for at det nå blir anbefalt å heve kvikksølvet.

– Det er en enorm lettelse, men vi tør ikke heve flagget. Det har vi gjort før, og da gikk det skeis, sier han til Bergens Tidende.

Likevel har han tro på at anbefalingen denne gangen vil bli fulgt opp av regjeringen og Stortinget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De jeg har snakket med sier de nå har grunnlaget for å følge opp. Det høres veldig bra ut, sier han til avisen.

– Marker forhåpentligvis starten på slutten

Fiskeri- og havminister Skjæran er fornøyd med at den snart 20 år lange politiske hodepinen ser ut til å gå mot slutten.

– Med denne rapporten markerer vi forhåpentligvis starten på slutten for denne vanskelige og svært omdiskuterte saken, sa han da han mottok rapporten.

Stoltenberg-regjeringen vedtok i 2007 tildekking av ubåtvraket, men ombestemte seg to år senere etter at Kystverket hadde konkludert at en heving var mulig. Det ble likevel ikke gjennomført.

I 2014 anbefalte Kystverket i stedet tildekking, men heller ikke Solberg-regjeringen klarte å bestemme seg for hva som skulle gjøres med vraket. Tirsdagens rapport blir nå sendt på en tre måneders høring før en endelig avgjørelse faller i Stortinget.

– Det er viktig for regjeringen å velge en løsning som er trygg for miljøet og befolkningen. Jeg tar på alvor den uroen folk på Fedje og langs vestlandskysten har levd med i mange år på grunn av denne saken, sa Skjæran.