Tredobling av forsinket bagasje

Forsikringsselskapet anmoder reisende til å merke bagasjen godt før avreise. Blir bagasjen forsinket mer enn fire timer, dekker reiseforsikringen utgifter til nødvendige ting, som klær og toalettsaker.
Forsikringsselskapet anmoder reisende til å merke bagasjen godt før avreise. Blir bagasjen forsinket mer enn fire timer, dekker reiseforsikringen utgifter til nødvendige ting, som klær og toalettsaker. Foto: Gorm Kallestad / NTB

Tre ganger så mange opplever bagasjetrøbbel nå sammenlignet med før pandemien, ifølge forsikringsselskapet Fremtind.

I juni og juli har Fremtind registrert over 3.600 saker med forsinket og tapt bagasje, mot 2.500 bagasjesaker i sommermånedene i 2018 og 2019.

– Antall bagasjesaker har eksplodert, og trenden ser dessverre ut til å fortsette nå i juli. Det er disse sakene som gjør at det er kø på telefonen til oss, sier Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.

Fremtind registrerer særlig mange saker i Kroatia, Italia og Tyrkia.

De anmoder reisende til å merke bagasjen godt før avreise. Blir bagasjen forsinket mer enn fire timer, dekker reiseforsikringen utgifter til nødvendige ting, som klær og toalettsaker.