SAS-pilotene går hardt ut mot lederlønningene i flyselskapet

At SAS-ledelsen ikke reduserer sin egen lønn, forundrer pilotleder Jan Levi Skogvang. Foto: Cornelius Poppe / NTB
At SAS-ledelsen ikke reduserer sin egen lønn, forundrer pilotleder Jan Levi Skogvang. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS-sjefen tjener over 12 millioner, ifølge pilotleder Jan Levi Skogvang. Han etterspør hvilke lønnsbesparelser ledelsen selv vil stå for.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi vet at konsernsjefen i SAS, Anko Van der Werff, har en lønn på minimum 12,5 millioner, i tillegg til nær 5 millioner til pensjon. Til sammen utgjør dette en utbetaling til konsernsjefen på over 17 millioner kroner i året, og han har tydeligvis ingen planer om å bidra med lønnskutt, sier SNF-leder Jan Levi Skogvang i en pressemelding.

SNF-leder Jan Levi Skogvang sier at det tvert imot er grunn til å tro at han sikter mot en bonus for å kutte i pilotenes lønninger.

– Midt under pandemien, i 2020, fikk han 30 millioner i bonus fra Avianca, et colombiansk flyselskap. Hva han tenker å hente av bonuser fra SAS gjenstår å se, sier Skogvang.

Gir pilotene ansvar

SAS krever at pilotene alene skal ta støyten for å få ned kostnadene, ifølge Skogvang.

– For å redde selskapet har SAS-ledelsen lovet fremtidige investorer å redusere pilotkostnadene med 800 millioner kroner. I tillegg skal øvrige ansatte i SAS bidra med 400 millioner. Alt dette har SAS bestemt uten noen avtale med oss ansatte, sier Skogvang.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han sier kravene til innsparingen handler om mer en lønningsposen.

– Mye av innsparingen SAS krever er redusert lønn, men også økt arbeidstid. I tillegg ønsker selskapet å disponere mer av fritiden vår. Alt dette utgjør de 800 millionene SAS krever og der vi har tilbudt dem 600 millioner i reduserte kostnader, sier Skogvang.

Ikke mangel på folk og fly

I sommer har SAS kansellert over 4000 flygninger. Ledelsen skylder på manko på mannskap og flyleveranser, ifølge Skogvang.

– Sannheten er at SAS aldri har hatt mer crew og fly tilgjengelig enn noen gang. Mer enn 400 piloter går fortsatt arbeidsledig og SAS har kvittet seg med 737-flåten i et langt høyere tempo enn først planlagt.

Dette får ingen konsekvenser for ledelsen, mener Skogvang.

– Men de dytter problemet over på oss ansatte.