Flyanalytiker er overrasket over at det ble streik i SAS

En rekke SAS-avganger er innstilt etter at 900 piloter gikk ut i streik mandag.
En rekke SAS-avganger er innstilt etter at 900 piloter gikk ut i streik mandag. Foto: Beate Oma Dahle / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyanalytiker Espen Andersen hadde ikke trodd det ville bli streik i SAS. Han sier at selskapet nå står i en svært krevende finansiell situasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg er overrasket over at det ble streik. Jeg hadde trodd at dette kom til å komme i mål, sier Espen Andersen, førsteamanuensis ved Handelshøyskolen BI til NR K.

900 piloter går ut i streik etter at det like over klokken 12 mandag ble kjent at meklingen mellom pilotene og SAS ikke førte fram. SAS opplyser at 50 prosent av deres flyginger innstilles, og at 30.000 passasjerer blir berørt hver dag. De flygingene som gjennomføres av SAS Link, SAS Connect og SAS eksterne partnere berøres ikke av streiken.

Andersen peker på at SAS nå står i en svært krevende finansiell situasjon, blant annet fordi de vil miste sommerens turisttrafikk som følge av streiken.

– Skal du investere i SAS så må du da ha en annen intensjon enn å tjene penger. Den eneste jeg kan tenke meg som har det er den danske staten, sier flyanalytikeren.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Håper de unngår konkurs

Jacob Pedersen, sjefanalytiker i Sydbank, sier at han håper SAS kan klare å unngå konkurs etter at streiken ble et faktum, men han vil likevel ikke utelukke en konkurs.

– Dette er en dyp overlevelseskrise. Pengene vil renne ut av selskapet. Det har det gjort siden den første streikeadvarselen, og gir et stort merkevareproblem, sier han til E24.

Tror ikke på langvarig streik

Flyekspert Christian Kamhaug tror på sin side at det ikke er noen umiddelbar fare for konkurs, fordi selskapet har penger på bok og fordi en del fly fortsatt vil gå.

Kamhaug viser overfor E24 til pilotstreiken i 2019, som varte i seks dager og kostet selskapet rundt 700 millioner kroner. Han tror den nye streiken kan koste i underkant av det, beroende på hvor lenge den varer.

– Seks dager var en lang streik, og det pleier ikke å vare så lenge når du har en streik som lammer selskapet på denne måten, sier han.