Widerøe gir ikke lenger ombooking ved innstilte avganger

Et Widerøe-fly på flyplassen i Kirkenes.
Et Widerøe-fly på flyplassen i Kirkenes. Foto: Terje Pedersen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Widerøe-kunder som får flyavgangen sin innstilt, vil ikke lenger få ombooking eller alternativ transport. De får heller ikke dekket mat og overnatting.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Kommunikasjonssjef Catharina Solli i Widerøe, sier til Bergens Tidende at Widerøe-kunder nå kun har rett på refusjon av flybilletten.

– Vi har ikke lenger anledning til å ombooke, tilby alternativ transport, måltid og overnatting, sier hun.

Det betyr at reisende som får flyreisen innstilt, selv må finne et nytt reisealternativ og betale for kost og losji i mellomtiden.

Endringen trådte i kraft lørdag og gjelder samtlige Widerøe-reiser.

Vet ikke når flyene vil gå normalt

Widerøe er hardt rammet av arbeidskonflikten mellom NHO luftfart og Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO). Natt til søndag tok NHO ut 450 flyteknikere i lockout, noe som betyr at de ikke får gå på jobb.

Flere av Widerøes fly står nå på bakken, og selskapet har søndag hatt 159 innstilte avganger, ifølge VG.

– Slik situasjonen er nå, har vi ikke anledning til å booke om til en senere avgang, ettersom vi ikke vet når flyene vil begynne å gå på normal måte igjen, sier Solli til BT.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

SAS forsøker å ombooke

Hos SAS forsøker de ombooke passasjerer ved innstilte avganger, men det er ikke alltid mulig.

– Det er nesten umulig å finne plasser. Vi forsøker så langt det er mulig, men det er langt ifra alle vi klarer å booke om, sier pressetalsmann Lars Wigelstorp Andersen i SAS til E24.

Han påpeker at de aller fleste europeiske flyene allerede er fulle i sommer.

Andersen understreker at problemene med å finne plasser, ikke skyldes teknikerstreiken, men er et europeisk bemanningsproblem.