Nye Veier ut mot Vegvesenets anbefalinger

Nye Veier peker på at en mellomløsning med en to- eller trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei. Foto: Annika Byrde / NTB
Nye Veier peker på at en mellomløsning med en to- eller trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei. Foto: Annika Byrde / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nye Veier mener ­Statens vegvesens mellomløsninger for veibygging kan gi negative konsekvenser for både miljøet og lommeboken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Vegvesenet gikk onsdag ut og sa de ville heve terskelen for bygging av motorveier og ha veinormaler med større fleksibilitet. Veiutbyggeren Nye Veier synes ikke det er en god idé, skriver Finansavisen.

I et notat til Samferdselsdepartementet ber Nye Veier departementet om å tenke seg nøye om før man hører på Vegvesenets anbefaling. Noe av det Nye Veier reagerer på er Vegvesenets ønske om at det skal bygges færre firefelts motorveier med fartsgrense på 110 kilometer i timen, skriver Finansavisen.

Finn Aasmund Hobbesland, direktør for samfunn og utvikling i Nye Veier, sier en mellomløsning med en to-/trefelts vei fort kan bli dyrt, og gi negative konsekvenser for klima og miljø, dersom veien senere må oppgraderes til firefelts motorvei.

– Det finnes flere eksempler på veiprosjekter som er blitt utdatert etter bare 10 til 15 år. For kostnader, klima og miljø bør en vurdere å vente, og heller bygge riktig veistandard ved første forsøk. Da øker vi levetiden på investeringen betraktelig, sier Hobbesland og legger til:

– Spissformulert kan vi si at vi ikke har råd til å bygge samme vei to ganger.