Regjeringen vil ha flere over på kollektivtransport
I forslaget til revidert statsbudsjett torsdag skriver regjeringen at den endrer betingelsene knyttet til statlige midler til fylkeskommunal kollektivtransport.
– For å få passasjerene tilbake etter pandemien må vi gjøre det mer attraktivt å velge kollektivtransport framfor bil, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap).
I de fire største byområdene i Norge – Oslo, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren, dekker staten inntil 50 prosent av store fylkeskommunale kollektivtransportprosjekter. I 2020 ble dette bidraget økt til 66 prosent. Halvparten av denne økningen var øremerket reduserte bompenger.
Nygård sier regjeringen vil ta grep for å styrke konkurransekraften og finansieringsgrunnlaget til kollektivtransporten. Tilskudd til å senke bompengeavgifter skal bli fristilt slik at lokale myndigheter heller kan bruke pengene på bedre kollektivtilbud.
Samtidig skal dagens bruksfordeler for elbiler i byer vurderes.
– Elbilen er det beste alternativet om man skal kjøre bil, men vi må legge til rette for å velge kollektivt, sykle og gå, som er de beste og grønneste alternativene i byene, sier Nygård.