Eika-kunder fikk feilaktig trekk på konto

Bankkunder hos Eika opplevde å plutselig bli trukket penger på bankkontoene sine tirsdag. Lokalbankgruppen jobber med å rette feilen.

– Dette er sterkt beklagelig, og vi jobber med å få ordnet problemet så raskt som mulig. Feilen oppsto i forbindelse med retting av feil hos en av våre underleverandører, som førte til følgefeil i våre kjernesystemer, sier informasjonsdirektør Sigurd Ulven i Eika Gruppen til Oppland Arbeiderblad.

Eika-kunder over hele landet fikk seg en overraskelse da de sjekket nettbanken tirsdag kveld, skriver avisen.

– På grunn av en feil har enkelte kunder feil saldo på konto. Vi beklager de ulempene dette medfører og jobber med å rette feilen, skriver Eika Gruppen til sine kunder.

Ulven forteller til avisen at bevegelser på kunders kontoer er reversert, slik at mange har fått minussaldo.

– På nåværende tidspunkt er det vanskelig å si noe om når det kan rettes opp, men det skjer så raskt som mulig, sa Ulven litt før klokken 20.30.

Eika Gruppen er finanskonsernet i Norges største allianse av lokalbanker med et samarbeid med over 50 banker.