Dyrevernsorganisasjon utlover 500.000 i dusør i kampanje mot «turbokyllinger»

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dyrevernorganisasjonen Anima utlover 500 000 kroner til en bonde som vil vise fram sine konvensjonelle kyllinger for offentligheten.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dusøren er ledd i en større annonsekampanje for å få dagligvareselskapet Coop til å fjerne turbokyllinger fra butikkhyllene, skriver organisasjonen i en pressemelding.

Såkalte «turbokyllinger» er hurtigvoksende kyllinger som avles for å vokse seg store på kort tid.

Rema 1000, Joe and the Juice, 7-Eleven og Narvesen har sluttet å selge og benytte slike kyllinger, og Norgesgruppen har tatt steg i den retningen, men Coop skal ikke ha noen planer om dette.

Tiltaket skjer etter at Coop har avvist å la Anima dokumentere forholdene på de farmene hvor deres «turbokyllinger» lever.

Anima ønsker å finne en bonde som vil la dem dokumentere forholdene i en konvensjonell kyllinghall ved å montere kameraer i kyllinghallen og invitere journalister til å komme inn og se forholdene.

Organisasjonen Dyrevernalliansen overleverte tidligere denne måneden Coop over 10.000 underskrifter som ber kjeden slutte å selge slike kyllinger.

Coop har tidligere avvist overfor NRK at de ikke tar dyrevelferd på alvor og vist til at kunder kan velge mellom hva slags kyllinger de vil kjøpe i butikkene deres.