Nortura har fortsatt trøbbel – men nyttårskalkunen er i hyllene

Systemene til Nortura er fremdeles ikke på beina igjen etter dataangrepet før jul. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Systemene til Nortura er fremdeles ikke på beina igjen etter dataangrepet før jul. Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nortura sier de onsdag fikk gjennomført tilnærmet ordinær produksjon, med unntak av slakting og skjæring av rødt kjøtt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Testingen av de midlertidige ordresystemene har vært fremgangsrik, skriver Nortura i en oppdatering torsdag om dataangrepet de ble utsatt for den 21. desember.

De opplyser at de går inn i en ordinær rolig periode på fabrikkene, men at arbeidet med gjenoppretting og forberedelser til første uke i januar fortsetter.

– Prioriteten fremover vil være å få på plass løsninger for slakting og skjæring av rødt kjøtt, sier konserndirektør for bærekraft og kommunikasjon, Kjell S. Rakkenes.

De opplyser at kunder må påregne en del uregelmessigheter i produksjonen fremover, men sier kalkunen er ute i butikkene og klar til nyttårsaften.

Håpet er fortsatt å gjenoppta slaktingen den 3. januar. Nortura kan fortsatt ikke motta ekstern epost.

– Nortura anbefaler at forbrukere henvender seg til Gilde, Prior eller Nortura på Facebook Messenger, skriver de.