Kortbruken i hele Black Week økte med 8,5 prosent

Fredag var en julepyntet Karl Johans gate i Oslo fylt til randen av mennesker hvor butikkene lokket kundene med Black Friday-tilbud.
Fredag var en julepyntet Karl Johans gate i Oslo fylt til randen av mennesker hvor butikkene lokket kundene med Black Friday-tilbud. Foto: Erik Johansen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stadig flere trekker kortet på Black Friday. Tall fra Nets viser en vekst på 4,2 prosent fra i fjor, mens for hele uka var økningen på hele 8,5 prosent.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

­– At Black Week nå starter helgen før Black Friday, betyr at folk er på tilbudsjakt hele uken. Men det er tydelig at det både er penger og krefter til overs for å dra kortet på selve dagen, da det fortsatt er en av de mest hektiske shoppingdagene, sier handelsanalytiker Ardalan Fadai i Nets.

En undersøkelse i forkant av den årlige salgsjippoen viste at færre planla å bruke penger på selve Black Friday enn i fjor.

– Det kan være den tilspissede corona-situasjonen som har fått nordmenn til å likevel åpne opp lommeboken på Black Friday, sier Fadai.

Undersøkelsen ble gjennomført blant noe over tusen nordmenn.