Vipps: Black Friday er blitt et ukefenomen

Fredag var en julepyntet Karl Johans gate i Oslo fylt til randen av mennesker hvor butikkene lokket kundene med «Black Friday»-tilbud.
Fredag var en julepyntet Karl Johans gate i Oslo fylt til randen av mennesker hvor butikkene lokket kundene med «Black Friday»-tilbud. Foto: Erik Johansen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Færre venter helt til fredagen med å handle. Black Friday er svekket til fordel for handling hele uka under Black Week, konstaterer betalingstjenesten Vipps.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi ser endringer i folks handlemønster som tilsier at 2021 kan vise seg å bli siste år med Black Friday som fenomen, sier kommersiell leder Vegar Heir i Vipps.

Riktignok viser tallene at fredag hittil er årets mest populære handledag. Men statistikken viser at flere handler gjennom hele uken framfor å vente til fredagen.

– Vi har gått fra Black Friday som årets største shoppedag til en hel uke der netthandelen ligger på rekordnivåer. Det har vært 120 prosent flere kjøp med Vipps på nett denne uken enn i forrige Black Week, sier Heir.

Heir mener det er flere grunner til utviklingen: Økt vektlegging av bærekraft, færre virksomheter presser på med tilbud like hardt som tidligere, samt at folk i år starter julehandelen tidligere på grunn av utfordringer med tilgang til varer og frakt.

– Dernest har mange flere fysiske butikker tatt i bruk enkle betalingsløsninger på nett. Mange har nok også utviklet økt prisbevissthet og gjør grundigere research rundt lokketilbud, som igjen reduserer impulskjøp, sier Heir.