Åtte av ti kvinner opplever kjøpepress fra påvirkere

Oslo 20190225.
Illustrasjonsbilde: Instagram-appen på mobil.
Foto: Gorm Kallestad / NTB
Oslo 20190225. Illustrasjonsbilde: Instagram-appen på mobil. Foto: Gorm Kallestad / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Åtte av ti kvinner opplever kjøpepress og en av tre blir nedstemt av reklame fra påvirkere i sosiale medier.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viser en undersøkelse gjort av Norstat for Danske Bank blant unge mellom 18 og 25 år.

– Ifølge tall fra Mediebyråforeningen, er påvirkerne den gruppen som vokser hurtigst i reklamemarkedet, med en økning på rundt 130 prosent fra i fjor, sier Thea Olsen, forbrukerøkonom i Danske Bank til NRK.

Bakgrunnen for undersøkelsen var å se hvordan unge mennesker blir påvirket av reklame fra påvirkere i sosiale medier.

Olsen omtaler funnene som dyster lesing.

– Til alle døgnets tider bombaderes unge mennesker av reklame i sosiale medier. Konsekvensene kan være enorme, både mentalt og økonomisk, mener hun.