Luftfartstilsynet bekymrer seg ikke for flysikkerheten etter reisetørken

Et fly tar av fra Oslo lufthavn. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Et fly tar av fra Oslo lufthavn. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Luftfartstilsynet fastslår at de ikke er bekymret for flysikkerheten som følge av coronapandemien.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Coronapandemien satt flere fly og piloter på bakken. Flyselskapene har også slitt økonomisk som følge av reisetørken pandemien førte med seg. I sommer har passasjertallene begynt å stige, flere fly er i lufta og piloter er tilbake på jobb.

Har de økonomiske problemene og bakkesatte fly og piloter svekket flysikkerheten? Nei, sier Luftfartstilsynet.

Ikke bekymret

Avdelingsdirektør i Luftfartstilsynet, Wenche Olsen, sier til ABC Nyheter at Luftfartstilsynet ikke bekymrer seg for flysikkerheten nå som flyselskapene igjen begynner å få luft under vingene.

– Vi er ikke bekymret for flysikkerheten. Vi vet at det har vært en svært krevende situasjon for luftfarten og alle som har vært berørt i form av permitteringer, oppsigelser, endrede oppgaver og mer, men dette er en svært profesjonell bransje som er godt rustet til å takle slike utfordringer, sier Olsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Sammenlignet med samme måned i fjor økte passasjertrafikken ved Avinors lufthavner med 45,5 prosent i juni i år. Hvis man sammenligner årets juni-tall med tilsvarende måned i 2019, før pandemien inntraff, har antallet reiser med fly gått ned ned 70,7 prosent.

Økonomi er en faktor

Den økonomiske situasjonen er én av faktorene som danner grunnlag for Luftfartstilsynets vurderinger av sikkerhetstilstanden i ulike flyselskap. Faktoren gjelder til enhver tid, også under pandemien.

– Vår vurdering er at selv om det har vært – og fortsatt er – en utfordrende situasjon, så har ikke dette ført til svekket flysikkerhet, sier avdelingslederen til ABC Nyheter.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– De selskapene som har hatt en utfordrende økonomisk situasjon har hatt en særskilt oppfølging fra vår side, legger hun til.

Strenge krav

Under coronapandemien har mange piloter og kabinansatte blitt satt på bakken i form av permitteringer og oppsigelser. Ifølge Luftfartstilsynet foreligger det strenge regelverkskrav og prosedyrer i de forskjellige selskapene for hvordan mannskapene skal trenes etter å ha vært ute av jobb i korte eller lengre perioder.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Treningsprogrammene er godkjent av Luftfartstilsynet og vi fører tilsyn med at disse følges. Dette er ikke unormalt i et flyselskap – det er stadig personell ute i forskjellige typer permisjoner, sykemeldinger eller andre jobber og som så må gjennom trening for å komme tilbake som pilot eller kabinpersonell, opplyser Olsen.

Det stilles også strenge krav til vedlikehold av fly til tross for at de har stått på bakken over lengre tid.

– Det er også prosedyrer og sjekklister som må følges når et fly tas i drift igjen.