Privatpersoner tar opp FHIs tid med coronaspørsmål

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mange privatpersoner ringer til Folkehelseinstituttet for å spørre om ting de lurer på om corona. Det kan gå utover bistanden til helsevesenet.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rådgivningstelefonen til FHI er ment til å svare kommuner om smitteutbrudd, tiltak og vaksinasjonsutfordringer.

– Det bekymrer oss at det helsevesenet som tross alt skal ha tilgang til oss, må vente, eller i verste fall ikke får diskutert sin sak med oss, sier Ulf Dahle i instituttets rådgivningstelefon til P4-nyhetene.

Når du ringer telefonen, får du tydelig beskjed om at FHI ikke vil kunne svare privatpersoner. Likevel holder mange linjen.

– Det er ikke ukjent at man ringer om venner, som man lurer på om har gjort ting korrekt, eller at man sammenligner seg med naboen i vaksineringskøen, sier Dahle.

FHI sier dette ofte fører til lange samtaler hvor de må forklare at dette er ting instituttet ikke kan gå nærmere inn på, og at telefonene blir oppholdt i lang tid.

– Publikum må være klar over at vi ikke kan svare på spørsmål helt ned på individnivå, sier Dahle.