Privatpersoner tar opp FHIs tid med coronaspørsmål
Rådgivningstelefonen til FHI er ment til å svare kommuner om smitteutbrudd, tiltak og vaksinasjonsutfordringer.
– Det bekymrer oss at det helsevesenet som tross alt skal ha tilgang til oss, må vente, eller i verste fall ikke får diskutert sin sak med oss, sier Ulf Dahle i instituttets rådgivningstelefon til P4-nyhetene.
Når du ringer telefonen, får du tydelig beskjed om at FHI ikke vil kunne svare privatpersoner. Likevel holder mange linjen.
– Det er ikke ukjent at man ringer om venner, som man lurer på om har gjort ting korrekt, eller at man sammenligner seg med naboen i vaksineringskøen, sier Dahle.
FHI sier dette ofte fører til lange samtaler hvor de må forklare at dette er ting instituttet ikke kan gå nærmere inn på, og at telefonene blir oppholdt i lang tid.
– Publikum må være klar over at vi ikke kan svare på spørsmål helt ned på individnivå, sier Dahle.