SSB og Udir har vidt forskjellige tall på ukvalifiserte lærere

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).
Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V). Foto: Gorm Kallestad / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utdanningsdirektoratet og SSB har operert med vidt forskjellige tall på «ukvalifiserte» lærere. Nå har Kunnskapsdepartementet funnet ut hvorfor.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I dag viser Grunnskolenes Informasjonssystem (GSI), som Utdanningsdirektoratet (Udir) bruker, at rundt 5 prosent av lærerne ikke har godkjent kompetanse til å jobbe som lærer, mens SSBs statistikk viser at nær 24 prosent av lærerne ikke har lærerutdanning.

Tallene brukes ofte i debatter om kompetanse for lærere, og Kunnskapsdepartementet har tatt initiativ til å avklare forskjellene.

SSB regner blant annet kun lærere med godkjent lærerutdanning som kvalifisert, mens i GSI-statistikken blir ansatte regnet som kvalifisert hvis de oppfyller opplæringslovens kompetansekrav. SSB teller i tillegg med korttidsvikarer i sin statistikk, mens GSI kun teller lange vikariater.

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) er glad for at andelen ukvalifiserte lærere går nedover på begge statistikkene.

– Elevene lærer mer når de får undervisning av gode og kvalifiserte lærere, og derfor er jeg glad for at utviklingen i antall og andel ukvalifiserte i skolen går rett vei. Samtidig er det viktig at vi har et godt faktagrunnlag, sier Melby.