Veidekke: Over halvparten av storkontrakter til utenlandske entreprenører

Entreprenøren Veidekke opplever at norske eller skandinaviske selskaper oftere enn før taper konkurransen om kontrakter mot utenlandske aktører. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Entreprenøren Veidekke opplever at norske eller skandinaviske selskaper oftere enn før taper konkurransen om kontrakter mot utenlandske aktører. Foto: Gorm Kallestad / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Så langt i år har 52 prosent av de store veiprosjektene her i landet gått til utenlandske selskaper, viser en gjennomgang fra Veidekke.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Selskapet har gått gjennom alle samferdselskontrakter verdt over en halv milliard kroner innen vei og bane fra 2017, og de har skilt mellom norske/skandinaviske aktører og utenlandske aktører, skriver VG.

I 2017 gikk 9 prosent av disse kontraktene til utenlandske selskaper, mens tallet hadde økt til 43 prosent i 2020.

– Da må politikerne våkne

Administrerende direktør Julie Brodtkorb i Maskinentreprenørenes Forbund systemet ekskluderer norske selskaper. Løsningen er å dele opp prosjektene, mener hun.

– Når til og med giganten Veidekke opplever dette, da må politikerne våkne, sier hun.

Den tidligere Høyre-statssekretæren får støtte fra Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

– Anbud må i størst mulig grad gå til norske selskaper

– En ny regjering må få på plass en strategi for at samferdselsprosjekt og offentlige anbud i Norge i størst mulig grad går til norske selskaper og norske arbeidsplasser, sier han.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) er villig til å se på størrelsen på kontraktene.

– Vi ønsker at norske aktører skal lykkes, men vi ønsker at utenlandske aktører også skal være her. Vi må finne en balansegang, sier han.