Vinmonopolet på omdømmetoppen – Ryanair og Wizz Air gjør det dårlig

Vinmonopolet er den norske virksomheten med best omdømme i coronaåret, ifølge PR-byrået Apelands.
Vinmonopolet er den norske virksomheten med best omdømme i coronaåret, ifølge PR-byrået Apelands. Foto: Gorm Kallestad / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny omdømmemåling har vist hvem som er forbrukerfavorittene under coronapandemien. Vinmonopolet troner på toppen, mens Ryanair og Wizz Air er helt i bunn.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter coronaåret er Vinmonopolet den virksomheten i Norge som har best omdømme, skal vi tro ferske funn fra PR-byrået Apelands.

Vinmonopolet får en score på 85 i Apelands undersøkelse, like foran Tine, som tok andreplassen med en score på 84.

– Det er den beste bekreftelsen vi kan få på at våre ansatte gjør en god jobb, for en snart 100-årig monopolbedrift er det ekstra gøy å se at kundene er så fornøyd med oss, sier Vinmonopolet-sjef Elisabeth Hunter til Kampanje.

Mens Vinmonopolet jubler, havner lavprisselskapene Ryanair og Wizz Air helt i bunnen av kåringen med aller dårligst omdømme. Av de 50 virksomhetene i Norge som er vurdert, tok Wizz Air 49. plass, mens Ryanair kommer dårligst ut på en 50. plass.

Ryanair har lenge vært blant virksomhetene med dårligst omdømme i Norge.

– Dette er flyselskap folk verken liker eller har tillit til, sier Apelands administrerende direktør, Ole Christian Apeland.

NRK, Finn og Coop gjorde det også bra med plasseringer like etter Tine, mens Ryanair-konkurrentene Norwegian og SAS gjorde det middels bra.