Kongens biler kan bli stengt ute fra Oslo sentrum

Kong Harald og dronning Sonja cruiser nedover Karl Johans gate i åpen utslippsbil under 17. mai feiringen i Oslo i fjor. Gaten kan havne innenfor de utslippsfrie sonene, men det vurderes unntak for spesielle anledninger.
Kong Harald og dronning Sonja cruiser nedover Karl Johans gate i åpen utslippsbil under 17. mai feiringen i Oslo i fjor. Gaten kan havne innenfor de utslippsfrie sonene, men det vurderes unntak for spesielle anledninger. Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kongeparet planlegger ny kjøretur i åpen bil på 17. mai. Men om noen år kan nesten alle bilene til kongen bli utestengt fra bykjernen i de utslippsfrie sonene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Jeg ønsker ikke å legge meg opp i kongens og hoffets valg av bil. Men det er lov å håpe at kongefamilien viderefører sin lange tradisjon med nullutslippsbiler. På Teknisk museum står en av kongefamiliens første biler, en elbil gitt til daværende kronprins Olav som barn. Og kronprins Haakon hadde jo en tidlig versjon av Think og kjører elbil i dag, sier miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) i Oslo til NTB.

Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) sier at de utreder unntak fra nullutslippssonene og ser for seg at kongelige veteranbiler i kortesje kan få unntak. Foto: Terje Pedersen / NTB
Oslos miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) sier at de utreder unntak fra nullutslippssonene og ser for seg at kongelige veteranbiler i kortesje kan få unntak. Foto: Terje Pedersen / NTB

Kongeparet vakte oppsikt da de 17. mai i fjor kjørte nedover Karl Johan i sin åpne, ikoniske A1 Buick Roadmaster fra 1939.

Denne bilen, den såkalte «frigjøringsbilen», ble også brukt av kronprins Olav da han kom tilbake fra England med båt etter krigen. På rådhusplassen og på veien oppover paradegaten ble han tatt imot av jublende folkemasser i frihetsrus.

Stenges ute

Men snart blir det ikke fritt fram å kjøre slike biler på Karl Johan, hvis byrådet i Oslo gjennomfører planen sin. De utslippsfrie sonene som det jobbes med, vil utestenge nesten alle bilene til kongefamilien fra store deler av Oslo sentrum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kronprinsparet har riktignok brukt elbiler ved flere anledninger, mens bilene kongeparet så langt har brukt på offisielle oppdrag, er utslippsbiler.

Men der kan det også bli en endring.

– Ved nyanskaffelser av bilparken legges det stor vekt på å velge løsninger som er fremtidsrettet og miljøvennlige, sier assisterende kommunikasjonssjef Sven Gj. Gjeruldsen ved kongehuset til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han understreker at hoffet allerede i dag har biler som kan kjøre i utslippsfrie soner – også i offisiell sammenheng.

(Saken fortsetter under bildet)

Miljøbyråd Lan Marie Berg peker på at kongefamilien har lange tradisjoner for elbiler. Denne elektriske leke-Cadillacen fikk kronprins Olav til jul av sin bestemor dronning Alexandra i 1912. Her er kronprinsen ute på kjøretur sammen med tre kamerater. Foto: NTB
Miljøbyråd Lan Marie Berg peker på at kongefamilien har lange tradisjoner for elbiler. Denne elektriske leke-Cadillacen fikk kronprins Olav til jul av sin bestemor dronning Alexandra i 1912. Her er kronprinsen ute på kjøretur sammen med tre kamerater. Foto: NTB

Kan omkranse slottet

Det er ikke bestemt nøyaktig hvor nullutslippssonene i Oslo skal være, men forslagene som foreløpig ligger på bordet, vil ligge tett på eller omkranse Slottet.

Byrådsavdeling for miljø og samferdsel opplyser til NTB at deres ambisjon er å få den første sonen på plass allerede neste år.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Først ut blir trolig området nedenfor Slottet og ned mot Kvadraturen. Basert på erfaringene herfra, kan sonen utvides til å gjelde for nesten hele området innenfor ring 2 i Oslo om 5–6 år. Dermed vil Slottet ligge midt i den utslippsfrie sonen.

Saken er til utredning, men er ennå ikke politisk vedtatt.

Oslo, 13. mai 1945: Kronprins Olav fikk en varm velkomst da han kom tilbake til Norge etter krigen. Han kjørte oppover Karl Johan og ble møtt av jublende folkemasser. I forsetet på den åpne bilen satt Max Manus som bevæpnet vakt. Foto: NTB / NTB
Oslo, 13. mai 1945: Kronprins Olav fikk en varm velkomst da han kom tilbake til Norge etter krigen. Han kjørte oppover Karl Johan og ble møtt av jublende folkemasser. I forsetet på den åpne bilen satt Max Manus som bevæpnet vakt. Foto: NTB / NTB

Kan få unntak

Miljøbyråd Lan Marie Berg i Oslo sier at de utreder ulike unntak og overgangsordninger for nullutslippssonene.

Dermed er det gode muligheter for at kongen vil få lov til å kjøre frigjøringsbilen og sine andre bensinbiler ved spesielle anledninger.

– Utrykningskjøretøy er selvsagt unntatt, og så må vi komme tilbake til hva som vil gjelde for andre spesielle kjøretøy eller biler knyttet til arrangementer, som 17. mai, nobelprisutdeling eller Pride. Alle kan være trygge på vi også i en nullutslippssone vil ha brannbiler og ambulanser – eller en kongelig veteranbil i kortesje, sier hun.

Slottet har ingen oppdatert liste over kongens biler, men en oversikt fra 2016 viser noen av bilene kongeparet disponerte den gang. Alle var bensin- og dieseldrevet.