Det går mot billigere bompasseringer i Oslo

Oslo og Viken får 5,6 milliarder kroner fra staten etter at bompengeavtalen er godkjent. Halvparten av pengene går til kollektivtrafikken i Stor-Oslo, men byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) mener den burde fått en større del av kaka. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Oslo og Viken får 5,6 milliarder kroner fra staten etter at bompengeavtalen er godkjent. Halvparten av pengene går til kollektivtrafikken i Stor-Oslo, men byråd for miljø- og samferdsel Lan Marie Berg (MDG) mener den burde fått en større del av kaka. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo og Viken får 5,6 milliarder kroner fra staten etter at samferdselsministeren nå godtar bompengeavtalen. Halvparten av pengene går til kollektivtrafikken.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var NRK som fredag meldte at samferdselsminister Knut Arild Hareide godtar løsningen, som gir billigere bompasseringer for elbiler og nye lastebiler i Oslo.

Billigere bompasseringer var en forutsetning for å hente ut 5,6 milliarder kroner fra staten. Halvparten skal gå til kollektivtrafikken i Stor-Oslo.

Men til tross for milliarddrysset er ikke Oslos miljøbyråd Lan Marie Berg (MDG) helt fornøyd. Hun mener en større andel av pengene burde tilfalle kollektivtrafikken.

– Det er bra at vi får noe mer penger til kollektivtransporten, men vi står midt i en alvorlig klimakrise, og bylufta i Oslo er ikke friskmeldt, sier Berg til NTB.

– Derfor mener jeg det hadde vært mye bedre for Oslofolk flest å gi alle pengene til det kriserammede kollektivtilbudet, slik det var lagt opp til i avtalen som vi sa ja til før jul. Nå gir regjeringen om lag halvparten av pengene til elbilistene.