BT: Legemiddelverket fastslår sammenheng mellom Tynset-dødsfall og AstraZeneca-vaksinen

<p>Coronavaksinen til AstraZeneca. </p>
Coronavaksinen til AstraZeneca.  Foto: NTB / Reuters

Legemiddelverket vurderer det til å være sammenheng mellom AstraZeneca-vaksinen og dødsfallet til en kvinne på Tynset i starten av mars, skriver Bergens Tidende.

Den 7. mars i år døde en Tynset-kvinne i 30-årene etter akutt sykdom, ti dager etter at hun ble vaksinert med coronavaksinen fra AstraZeneca. Kvinnen ble rammet av hjerneblødning og blodpropper, og hendelsen ble rapportert til Statens legemiddelverk som en mulig vaksinebivirkning.

– Da dette skjedde var det ikke meldt om andre, lignende tilfeller med samme alvorlighetsgrad i Norge, sier kommunelege Tor Halvor Bjørnstad-Tuveng i Tynset til Bergens Tidende.

Få dager senere meldte Rikshospitalet om dødsfall som følge av alvorlige blodpropper og blødninger hos pasienter som hadde fått AstraZeneca-vaksinen. Det ble senere påvist sammenheng mellom denne tilstanden og vaksinen.

Tilstanden kalles «vaksineindusert trombotisk trombocytopeni», og kjennetegnes ved at pasienter utvikler et antistoff som gir kraftig immunrespons. Etter nye undersøkelser ble dette antistoffet ble funnet i Tynset-kvinnen, som også hadde lavt antall blodplater.

Seniorrådgiver Pernille Harg i Legemiddelverket forteller til BT at de, etter å ha mottatt tilleggsinformasjon, nå regner Tynset-kvinnens dødsfall som det første i Norge som kan knyttes til dette «vaksinesyndromet», og at det ligner det som skjedde på Rikshospitalet.

Personvernpolicy