Riksrevisjonen om Kielland-ulykken: – Uansett hva vi konkluderer med, vil noen bli skuffet

Plattformen ble forsøkt snudd i 1983, men ble etter flere mislykkede forsøk til slutt senket med sprengstoff i Nedstrandsfjorden nord for Stavanger. Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
Plattformen ble forsøkt snudd i 1983, men ble etter flere mislykkede forsøk til slutt senket med sprengstoff i Nedstrandsfjorden nord for Stavanger. Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tirsdag kommer Riksrevisjonens rapport om Alexander Kielland-ulykken, som krevde 123 liv for 41 år siden. Riksrevisjonen venter reaksjoner på sine konklusjoner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oljeplattformen Alexander L. Kielland kantret og havarerte på Ekofiskfeltet i Nordsjøen 27. mars 1980 etter at ett av plattformens fem bein ble revet av i høy sjø. 123 av de 212 om bord omkom, mens 89 personer ble reddet. 30 av de omkomne ble aldri funnet. Katastrofen regnes som norgeshistoriens verste industriulykke.

Riksrevisjonen varslet i mai 2019 at de skulle gjennomgå saken på nytt. Stortingets kontrollorgan fikk i oppdrag å undersøke blant annet hvordan ansvarlige myndigheter ivaretok sitt ansvar etter ulykken.

– Vi vet at det er ulike synspunkter på granskingskommisjonens arbeid og om flere av konklusjonene om årsakene. Det er mye engasjement i denne saken, og uansett hva vi konkluderer med, er det nok noen som vil bli skuffet, sier ekspedisjonssjef Anette Gohn-Hellum i Riksrevisjonen til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Og så er dette en tragisk ulykke som berører mange personlig på ulike måter, sier hun.

Spørreundersøkelse blant pårørende

En spørreundersøkelse blant overlevende og etterlatte har vært sentral i arbeidet.

– Den gir blant annet svar på hvordan de opplevde oppfølgingen etter ulykken, sier Gohn-Hellum.

Saken er kompleks, og således har også Riksrevisjonens arbeid vært krevende. Den går 40–50 år tilbake i tid. Det betyr for eksempel at mye av dokumentasjonen bare finnes på papir.

Plattformen ble forsøkt snudd i 1983, men ble etter flere mislykkede forsøk til slutt senket med sprengstoff i Nedstrandsfjorden nord for Stavanger. Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB
Plattformen ble forsøkt snudd i 1983, men ble etter flere mislykkede forsøk til slutt senket med sprengstoff i Nedstrandsfjorden nord for Stavanger. Arkivfoto: Bjørn Sigurdsøn / NTB

Samtidig har Riksrevisjonen forsøkt å fremstille saken på enklest mulig vis. Det har blant annet vært utfordrende å gi en kortfattet beskrivelse av alle endringer i sikkerhetsregimet på sokkelen som er skjedd i løpet av over 40 år etter ulykken.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vanligvis forholder Riksrevisjonen seg til departementer og direktorater i sine undersøkelser, men i denne saken har det også vært krevende å finne relevante personer og få tak i dem.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– De fleste av dem som på 80-tallet jobbet med granskingen, oppfølging av tiltak og oppfølgingen av de overlevende og etterlatte, er i dag pensjonister, forklarer Gohn-Hellum.

Hemmelig forlik

Granskingskommisjonen i Norge konkluderte i 1981 med at ansvaret for ulykken var sveisefeil fra det franske verftet CFEM i Dunkerque, som bygget plattformen i 1976. Franskmennene satte ned sin egen kommisjon, som i 1985 konkluderte med at det ikke var sveisefeilen som forårsaket Kielland-katastrofen.

Innholdet i et hemmelig forlik mellom Norge og Frankrike etter ulykken ble kjent i fjor. Det viser at Norge ga opp kampen om erstatning etter ti år.

Norge krevde opprinnelig 700 millioner kroner i erstatning fra det franske verftet. Etter ti års kamp gikk Norge ut med kun 6,5 millioner kroner i forliket fra 1991.

– Selv om vi fortsatt kunne mene at vi hadde rett, innså vi at vi ikke ville nå fram i det franske rettssystemet. Da var det bedre å godta et dårlig forlik, enn å ta sjansen på å tape i retten, sa advokat Georg Scheel, som representerte de norske interessene fram til forliket, til Stavanger Aftenblad i september i fjor.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Venter kritikk av staten

Overlevende fra den havarerte plattformen blir brakt til Sola lufthavn ved Stavanger 28. mars 1980. Noen av dem var inntullet i ulltepper. Arkivfoto: Erik Thorberg / NTB
Overlevende fra den havarerte plattformen blir brakt til Sola lufthavn ved Stavanger 28. mars 1980. Noen av dem var inntullet i ulltepper. Arkivfoto: Erik Thorberg / NTB

Kielland-nettverket, en støttegruppe for de overlevende og pårørende etter ulykken, har lenge vært kritisk til den norske granskningen fra 1981. Gjennom historieprofessor Marie Smith-Solbakkens forskning ved Universitetet i Stavanger har de opplevd å få sin stemme hørt.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forskningen, på bakgrunn av intervjuer med 250–300 ulike kilder, førte til boka «Råolje» fra 2016. Smith-Solbakken har ifølge Khrono tidligere sagt at det er uenighet om årsaken til ulykken, og at man har gått fra å ha en ensidig konklusjon til en mer sammensatt årsaksforklaring.

Odd Kristian Reme, leder av Kielland-nettverket, sier de er blitt kalt inn til gjennomgang 9. mars.

– Jeg venter meg en god del kritikk av den norske stat her, sa Reme til Khrono i forrige uke.

Stortinget orienteres først

Rapporten offentliggjøres tirsdag. Først vil Riksrevisjonen legge fram rapporten for Stortinget i et lukket møte klokken 10.30, før rapporten blir offentliggjort klokken 11.

Deretter blir det pressekonferanse med Riksrevisjonens leder Per-Kristian Foss.

I fjor var det 40 år siden ulykken. Markeringen for alle de overlevende, etterlatte og døde var opprinnelig planlagt i mars i fjor, men ble flyttet til oktober i år som følge av coronapandemien.