Forsvarsdepartementet åpner for å stanse salget av Bergen Engines

Forsvarets nye etterretningsskip Marjata (til høyre) er blant skipene som vedikeholdes av Bergen Engines.
Forsvarets nye etterretningsskip Marjata (til høyre) er blant skipene som vedikeholdes av Bergen Engines. Foto: Ole Berg-rusten / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarsdepartementet åpner for å bruke en sikkerhetsventil i sikkerhetsloven for å stanse salget av Bergen Engines til et russiskkontrollert selskap.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Sikkerhetslovens paragraf 2.5 er en del av den vurderingen som nå gjøres, sier kommunikasjonssjef Ingrid Dåsnes i Forsvarsdepartementet til E24.

Paragrafen omtales som en sikkerhetsventil og går ut på at regjeringen kan hindre aktivitet som kan utgjøre en risiko for nasjonal sikkerhet. Terskelen for å bruke paragrafen skal være høy.

– Men samtidig er den nettopp lagt inn for å være en sikkerhetsventil dersom man havner i en situasjon med et selskap man ikke har en sikkerhetsavtale med, og som ikke er omfattet av regelverket, sier Dåsnes.

Bergen Engines er ikke omfattet av sikkerhetsloven i dag. Selskapet, som driver en motorfabrikk på Hordvikneset i Bergen, inngikk i februar en avtale med det russiskkontrollerte selskapet TMH International.

Bergen Engines har det norske Sjøforsvaret som en av sine viktigste kunder og har kontrakt for vedlikehold av en rekke av deres skip, deriblant E-tjenestens spionskip FS Marjata.

Salget til russerne har fått massiv kritikk, og både opposisjonen og norske forsvarseksperter har omtalt det som en stor sikkerhetsrisiko.