Historisk dom legger ansvaret på svindlet 75-åring

En eldre kvinne ble lurt til å oppgi personnummer, BankID-kode og passord til svindlere. Foto: Berit Roald / NTB
En eldre kvinne ble lurt til å oppgi personnummer, BankID-kode og passord til svindlere. Foto: Berit Roald / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

En kvinne som ble utsatt for såkalt Olga-svindel, tapte rettssaken om tilbakeføring. Finansklagenemnda har i stor grad gitt svindelofrene medhold i slike saker.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Dagens Næringsliv er dommen den første av sin art i norsk rettshistorie. Kvinnen gikk rettens vei for å få tilbakeført 153.540 kroner, men måtte bære tape selv.

Svindelen har fått navnet Olga fordi den retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

Ifølge dommen oppga kvinnen personnummer, BankID-kode og passord ni ganger over telefon. Retten mente hun handlet forsettlig ved å oppgi informasjonen og at hun dermed brøt vilkårene i kundeavtalen.

– I nærværende sak har kvinnen derimot gitt disse opplysningene over telefon til en annen person, noe kunden aldri skal gjøre, selv om det faktisk hadde vært en bankansatt som hadde spurt om opplysningene, skriver Glåmdal tingrett.

Finansklagenemnda har til sammen behandlet over 700 Olga-saker. Kun 1,5 prosent av sakene endte i bankens favør, skrev NRK i høst.

Kvinnen tapte saken i tingretten, men fikk medhold under dissens i Finansklagenemnda.