Tetzschner mener det er for tidlig å konkludere i Bergen Engines-saken

Michael Tetzschner (H) mener det er for tidlig å konkludere i Bergen Engines-saken. Her sammen med utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) i Stortinget. Foto: Lise Åserud / NTB
Michael Tetzschner (H) mener det er for tidlig å konkludere i Bergen Engines-saken. Her sammen med utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) og forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) i Stortinget. Foto: Lise Åserud / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forsvarsministeren sier salget av Bergen Engines ikke omfattes av sikkerhetsloven, men partikollega Michael Tetzschner (H) mener det er for tidlig å konkludere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag slo forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) fast at salget av motorfabrikken Bergen Engines ikke omfattes av sikkerhetsloven og at reglene om eierskapskontroll derfor ikke kommer til anvendelse.

Tetzschner sier til BT/E24 at han ikke oppfatter svaret fra Bakke-Jensen som «definitivt».

– Det har kommet fram påstander om faktiske forhold som jeg er sikker på at Forsvarsdepartementet kommer til å se nærmere på ut fra de relevante bestemmelser i sikkerhetsloven, sier Tetzchner, som er første nestleder i Stortingets utenriks- og forsvarskomité.

Bergensfabrikken har spesialisert seg på skipsmotorer som brukes av flere norske marinefartøy, inkludert etterretningsskipet Marjata, og andre land i Nato.

Forsvarsministeren svarte på spørsmål fra stortingsrepresentant Emilie Enger Mehl (Sp), som ville vite hva regjeringen gjør for å «forhindre at russiske aktører gjennom å kontrollere fabrikken får eierskap til strategisk norsk forsvarsteknologi».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere har det kommet fram at United Shipbuilding Corporation (USC) vil samarbeide med selskapet Transmashholding, som har inngått avtale om å kjøpe Bergen Engines. USC er den største produsenten av russiske marinefartøy og krigsskip og er på listen over selskaper under sanksjoner fra USA.

– Vi undersøker alle sider ved denne saken grundig, og jeg ønsker ikke å trekke konklusjoner før vi har alle kort på bordet. Her er det både handelspolitiske, forsvarspolitiske og sikkerhetspolitiske hensyn som må vurderes, skriver Bakke-Jensen til BT/E24 via sin kommunikasjonssjef.