Over 100.000 nordmenn utsatt for ID-tyveri

I nær halvpartene av tilfellene skjer ved at noen handler på nett i andres navn, viser en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB
I nær halvpartene av tilfellene skjer ved at noen handler på nett i andres navn, viser en undersøkelse. Illustrasjonsfoto: Heiko Junge / NTB Foto: NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

De siste to årene har mer enn 100.000 nordmenn opplevd ID-tyveri, viser en undersøkelse. Folk mellom 45 og 59 år og de under 30 år er mest utsatt.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Undersøkelsen er utført av Respons Analyse på vegne av Skatteetaten og Norsk senter for informasjonssikring (NorSIS). Den viser at 3,6 prosent av de spurte oppgir å ha fått misbrukt sin identitet de to siste årene.

– Fortsatt opplever altfor mange å få ID-en sin misbrukt, og det må vi gjøre noe med, sier Marianne Henriksen, fagdirektør for ID-forvaltningen i Skatteetaten.

De fleste tilfellene av ID-tyveri skjer i forbindelse med netthandel. I nær halvparten, 47 prosent, av tilfellene har det skjedd ved at noen har kjøpt en vare i deres navn på internett.

I tillegg oppgir 22 prosent at deres identitet er blitt misbrukt ved kjøp av en tjeneste eller abonnement på internett.

– Samtidig er det godt å se at ID-misbruket ikke har skutt i været selv om året vi har lagt bak oss har vært preget av korona og langt mer netthandling enn tidligere, sier Henriksen.

Seniorrådgiver Eivind Reiner-Holm i NorSIS mener bruk av BankID eller andre totrinnspålogginger er årsaken til at ikke flere svindles. I tillegg har folk flest blitt mer bevisst på å ikke dele personopplysninger ukritisk, påpeker han.