Ny rapport: Det må mer enn holdningskampanjer til for å endre forbruk

Det må mer til enn holdningskampanjer om nordmenn skal redusere forbruket sitt, skriver Sifo.
Det må mer til enn holdningskampanjer om nordmenn skal redusere forbruket sitt, skriver Sifo. Foto: Frank May / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

En ny rapport fra Sifo forteller at det må andre virkemidler til enn holdningskampanjer for at folk skal få et mer klima- og miljøvennlig forbruk.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Størst effekt vil komme av å kombinere ulike virkemidler over tid, skriver forbruksforskningsinstituttet Sifo og Oslo Met i en pressemelding.

Forbud, begrensninger og reguleringer er virkemidler som virker umiddelbart og på kort sikt, mens man også kan bruke såkalte myke virkemidler, som å gi befolkningen ferdigheter, kunnskap og informasjon som gjør det mulig å leve lettere.

Mange klassiske individuelle virkemidler fungerer imidlertid best blant forbrukere som allerede er motiverte til å endre forbruker, ifølge rapporten. De som allerede spiser lite kjøtt, er mer mottakelige for kampanjer om kjøttfrie dager enn de som spiser mye kjøtt, er konklusjonen i rapporten.