Ny rapport: Det må mer enn holdningskampanjer til for å endre forbruk
En ny rapport fra Sifo forteller at det må andre virkemidler til enn holdningskampanjer for at folk skal få et mer klima- og miljøvennlig forbruk.
Artikkelen fortsetter under annonsen
– Størst effekt vil komme av å kombinere ulike virkemidler over tid, skriver forbruksforskningsinstituttet Sifo og Oslo Met i en pressemelding.
Forbud, begrensninger og reguleringer er virkemidler som virker umiddelbart og på kort sikt, mens man også kan bruke såkalte myke virkemidler, som å gi befolkningen ferdigheter, kunnskap og informasjon som gjør det mulig å leve lettere.
Mange klassiske individuelle virkemidler fungerer imidlertid best blant forbrukere som allerede er motiverte til å endre forbruker, ifølge rapporten. De som allerede spiser lite kjøtt, er mer mottakelige for kampanjer om kjøttfrie dager enn de som spiser mye kjøtt, er konklusjonen i rapporten.