Elsparkesykkel-gigant har 70 prosent margin

God butikk. De elektriske sparkesyklene er blitt en gullgruve for eierne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
God butikk. De elektriske sparkesyklene er blitt en gullgruve for eierne. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Den norske hovedstaden er blitt en pengemaskin med 70 prosents margin for det svenske elsparkesykkelselskapet Voi, ifølge en selskapspresentasjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Oslo kjemper med Paris om å være Europas største marked for elsparkesykler, målt i antall turer – ikke justert for befolkning. Dette baserer Voi på trafikkdata fra det uavhengige analyseselskapet Fluctuo og egeninnsamlet informasjon, skriver Dagens Næringsliv.

Etterspørselen etter Voi-elsparkesyklene skal være mer enn sju ganger høyere i Oslo enn andre europeiske hovedsteder, og henholdsvis dobbelt og fem ganger så stort som i viktige markeder som Stockholm og Berlin.

For tredje kvartal melder Voi om en justert driftsmargin på 70 prosent i Oslo, med investeringskostnader og hovedkvarter i Stockholm holdt utenfor.

Det finnes ingen samlet oversikt over antallet sparkesykler i Oslo, men ifølge analyseselskapet Fluctuo, som måler tilbudet fra fem av seks leverandører, befinner det seg inntil 9.000 elsparkesykler i hovedstaden i januar, som er lavsesong. Det gjør Oslo til byen i Europa med flest sparkesykler per innbygger.