Ny riksvei gir milliardregning til bilistene i Innlandet

Mandag vedtar Stortinget prosjektet riksvei 4 Roa-Gran, inkludert Jaren-Amundrud/Almenningsdelet-Lygnebakken, i Innlandet. Det betyr mer bompenger for bilistene. Foto: Heiko Junge / NTB
Mandag vedtar Stortinget prosjektet riksvei 4 Roa-Gran, inkludert Jaren-Amundrud/Almenningsdelet-Lygnebakken, i Innlandet. Det betyr mer bompenger for bilistene. Foto: Heiko Junge / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Stortinget kommer mandag med en julegave til bilistene i Innlandet: Ny riksvei – og en bompengeregning på 1,3 milliarder kroner.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Mandag vedtas prosjektet riksvei 4 Roa-Gran, inkludert Jaren-Amundrud/Almenningsdelet-Lygnebakken, i Stortinget.

Av innstillingen fra Stortingets transportkomité fremgår det at det er en samlet komité som står bak tilrådningen.

Kostnadsrammen for prosjektet er 2,18 milliarder kroner, og prosjektet skal finansieres med 1,3 milliarder kroner i bompenger.

– Melkeku

Fremskrittspartiets bompengegeneral Bård Hoksrud må motvillig erkjenne at partiet er med på å sende en ny milliardregning til bilistene, denne gangen på Hadeland i Innlandet nord for Oslo.

Frp har fremmet et eget forslag om statlig fullfinansiering av prosjektet, men støtter subsidiært tilrådningen fra hele komiteen for å få satt i gang veiprosjektet.

Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Bård Hoksrud. Foto: Fredrik Hagen / NTB Foto: NTB scanpix
Fremskrittspartiets stortingsrepresentant Bård Hoksrud. Foto: Fredrik Hagen / NTB Foto: NTB scanpix

– Frp er veldig tydelig på at vi mener bompenger er en ekstraskatt, og at veier bør finansieres på samme måte som helse, skole og andre ting. Men dette er blitt en melkeku som de andre partiene synes det er helt greit å bruke, sier Hoksrud til NTB.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Kutter i 2021

Fremskrittspartiet har ved flere korsveier fått kuttet bompengebelastningen for norske bilister, senest i budsjettavtalen som nylig ble klar for 2021.

Der fikk partiet pusset på 670 millioner kroner til bompengekutt, noe som betyr at det totalt sett er satt av over 2 milliarder kroner til dette formålet utenfor byområdene neste år.

I budsjettavtalen lå sju konkrete prosjekter inne med kutt på totalt 1,2 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Samtidig lå bompengereduksjoner inne i omkring 40 prosjekter allerede i regjeringens budsjettforslag i oktober.

Nye rekorder

Like fullt har bompengebelastningen for norske bilister økt år for år, også med borgerlig styre siden 2013.

I coronaåret 2020 blir det innbetalt rundt 12,3 milliarder kroner i bompenger, anslår Samferdselsdepartementet. Det er i så fall ny rekord for ellevte år på rad.

I regjeringens budsjettforslag for 2021 kom det fram at det også i fjor ble satt ny rekord i innbetalte bompenger. I 2019 ble det innbetalt totalt 12,1 milliarder.

Den gjenstående bompengegjelden var ved utgangen av 2019 på totalt 62 milliarder kroner.