Mediene har mistet to av ti annonsekroner

Norske medier tapte reklameinntekter på cirka 450 millioner kroner fra 2018 til 2019. Koronapandemien har gjort annonsefallet enda større. Selv om nordmenn bruker mer penger på abonnementer enn før, er det ikke nok til å veie opp for reklameinntektene som forsvinner. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Norske medier tapte reklameinntekter på cirka 450 millioner kroner fra 2018 til 2019. Koronapandemien har gjort annonsefallet enda større. Selv om nordmenn bruker mer penger på abonnementer enn før, er det ikke nok til å veie opp for reklameinntektene som forsvinner. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB Foto: NTB scanpix

Norske medier har mistet 19 prosent av annonseinntektene under koronapandemien, viser tall som Medietilsynet har hentet inn.

Aviser, radio og TV har hatt et inntektstap på sju prosent i perioden fra april til august i år sammenlignet med samme tidsrom i fjor.

– Tallene dokumenterer at pandemien har forsterket annonsefallet i redaktørstyrte medier, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet i en pressemelding.

Nordmenn bruker stadig mer penger på å abonnere på nettaviser, TV-pakker og strømmetjenester, men det er ikke nok til å veie opp for annonseinntektene som forsvinner.

Siden 2012 utgjør annonsebortfallet et tap på totalt 3,1 milliarder kroner. Det er avisene som har tapt mest.

Avisenes resultater endte på nær 1 milliard kroner i fjor, noe som er 15 prosent mindre enn året før. Summen inkluderer statstilskudd.

De kommersielle nasjonale radiokanalene opplevde også et kraftig fall i lønnsomheten i fjor på 66 millioner kroner. Velsand påpeker at radiostasjonene er særlig sårbare for endringer i reklamemarkedet.

Tallene Medietilsynet legger fram fredag, byr også på noen lyspunkter. Lønnsomheten er totalt sett blitt bedre. Driftsresultatet i bransjen økte med nesten 50 prosent fra 2018 til 2019 til totalt 1,7 milliarder kroner. Men Velsand påpeker at de viktigste årsakene til bedringen er økte inntekter i TV 2 og reduserte kostnader i Discovery. I resten av mediebransjen er tendensen svekket lønnsomhet.

Personvernpolicy