Lærerorganisasjoner kritiserer ny matteeksamen

Flere lærerorganisasjoner etterlyser en faglig diskusjon om den nye matematikkeksamenen. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB
Flere lærerorganisasjoner etterlyser en faglig diskusjon om den nye matematikkeksamenen. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Utdanningsforbundet og Norsk Lektorlag ber om at det kun gjøres mindre endringer i eksamenene i matematikk for dette skoleåret. De savner en faglig diskusjon.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ifølge Aftenposten kommer organisasjonene med kritikken i et brev til Kunnskapsdepartementet. De mener det er «svært uheldig å gjøre endringer i eksamensordningene uten gode faglige diskusjoner og reell mulighet til medvirkning og innflytelse i forkant».

Nytt for skoleåret er at eksamen i matematikk for VG 1 – førsteklasse i videregående skole – blir heldigital og at alle hjelpemidler er tillatt. En lærer Aftenposten har snakket med, mener faglig svake elever vil slite fordi oppgavene da kan lages vanskeligere.

– Da må de nødvendigvis inneholde mer tekst. Faglig svake elever er heller ikke de beste til å trekke ut informasjonen de trenger, sier lærer Trond Simen Nesset ved Oslo katedralskole.

Divisjonsdirektør Sissel Skillinghaug i Utdanningsdirektoratet forsvarer avgjørelsen og viser til at eksamen må være digital dersom den skal imøtekomme lovkrav om universell utforming og sikkerhet.

– Det gir oss også mulighet til å prøve eleven på flere måter enn vi klarer med penn og papir. Det er også i tråd med nye læreplaner, sier hun – og viser også til at oppgavene for første gang er prøvd ut på elever.