Kampanje mot storkjeder på Grünerløkka

Både norske og internasjonale kjeder blir brukt i kampanjen som har som mål å ta vare på de lokale uavhengige butikkene. Foto: Jil Yngland / NTB
Både norske og internasjonale kjeder blir brukt i kampanjen som har som mål å ta vare på de lokale uavhengige butikkene. Foto: Jil Yngland / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Med hjemmelagede plakater forsøker aktivister på Grünerløkka i Oslo å få folk til å handle hos lokale småbutikker. De store kjedene kan overta, advarer de.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Over restauranten Bass hang det en plakat med restaurantkjeden Egons logo og beskjeden «åpner kanskje snart». Lignende plakater med logoer til McDonalds, Starbucks og KFC er hengt opp over andre småbutikker.

– Vi er i en sårbar tid

– Vi vil gjøre folk obs på at det er flere ting vi kan gjøre akkurat nå, selv om vi er i en sårbar tid, for å unngå at store merkevarer tar over lokalmiljøet, skriver Behold Oslo på sin Instagram-konto.

De oppfordrer folk til å handle julegaver i lokale butikker som har mindre inntekter til reklame, og derfor ikke er like synlige under koronapandemien.

– For å unngå at favorittbutikkene våre må legge ned og blir erstattet av store kjeder vi allerede har i Karl Johan, trenger de at du velger dem nå under andre runde av covid, står det på en plakat utenfor kafeen Liebling.

– Det er helt crazy

Kom24 har snakket med Sollin Sæle, en av initiativtakerne, som sier det er lokale beboere som står bak. Tilbakemeldingene har vært voldsomme, ifølge Sæle.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er helt crazy. Jeg har døgnet i natt og våknet dermed litt sent i dag. Da jeg våknet så jeg at det hadde vært helt vilt mye bra respons. Det er vi veldig glade for, og det er rørende at folk bryr seg, sier hun.

Planen var opprinnelig å la plakatene henge ut dagen, men det kan bli aktuelt å la dem være en stund til.