Flyreiser kjøpt gjennom bookingselskap må refunderes

Flyselskap må refundere innstilte flygninger kjøpt gjennom bookingselskap, opplyser Forbrukertilsynet.
Flyselskap må refundere innstilte flygninger kjøpt gjennom bookingselskap, opplyser Forbrukertilsynet. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukertilsynet informerer om at flyselskap må refundere innstilte flygninger kjøpt gjennom bookingselskap og andre formidlere.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Den siste tiden har flere passasjerer tatt kontakt med tilsynet etter at de har opplevd problemer med å kreve og motta refusjon for innstilte avganger. Disse passasjerene hadde kjøpt billetter gjennom formidlere eller agenter, som for eksempel reisebyråer, bookingselskap eller nettsider som formidler flyreiser.

– Forbrukere som opplever forsinkelser eller manglende refusjonsutbetalinger fra reisebyråer og formidlere, kan rette kravet mot flyselskapet, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet i en pressemelding.

Forbrukertilsynet har tatt dette opp med SAS, Widerøe og Norwegian, som vil gi opplysninger om passasjerenes rettigheter på nettsider og i kundekontakt.

Tilsynet er også kjent med at enkelte bookingselskaper krever gebyrer ved refusjon. Etter en EU-forordning har passasjerene krav på refusjon av hele billettprisen når flyet innstilles.

Passasjerer som har betalt slike gebyrer, kan klage til Transportklagenemnda for fly. Nemnda har nylig gitt forbrukere medhold i flere slike saker. Passasjerene kan også klage til flyselskapet på at det tas gebyr på refusjonen fra formidler.