Norwegian-aksjonær vil ikke bidra med mer penger

Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola.
Foto: Carina Johansen / NTB
Norwegian er på jakt etter mer kapital for å overleve koronakrisen, men nest største aksjonær er ikke interessert i å gå inn med penger. Her Norwegian-fly som står parkert på rekke og rad på Stavanger lufthavn Sola. Foto: Carina Johansen / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegians nest største aksjonær, BOC Aviation, avviser totalt at det er aktuelt å bidra med mer penger når flyselskapet nå er på jakt etter mer kapital.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norwegian taper ifølge Dagens Næringsliv opp mot 500 millioner kroner i måneden, og er nå på jakt etter mer kapital for å hindre at kassa går tom i løpet av få måneder.

– Vi forsøker å finne en løsning slik at vi ikke bare kommer oss gjennom 2021, men også inn mot sommeren 2022, sier finansdirektør Geir Karlsen i Norwegian til avisen.

Leasingsselskapet BPC Aviation, som under forrige restrukturering i Norwegian gikk inn som aksjonær, avviser totalt at de vil bidra økonomisk denne gangen.

– Vi har aldri bidratt med friske penger til Norwegian, og det vil vi heller aldri gjøre, sier Timothy Ross, som leder investoravdelingen i leasingselskapet BOC Aviation, som er Norwegians nest største aksjonær.

Norwegian har ifølge DN tre valg for å unngå en konkurs, og det er en ny redningspakke fra staten, at leasingselskapene går inn med midler eller at såkalte hedgefond kjøper opp selskapet på billigsalg for å tjene på å selge det videre når flytrafikken tar av igjen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Flyanalytiker Mark Manduca i den internasjonale investeringsbanken Citi i London er ikke i tvil om at Norwegian blir reddet.

– Flyselskaper er helt sentrale i infrastrukturen i et land. Det skaper så mye turisme og reising som er nøkkelen til økonomisk vekst. Selv om dere har SAS, vil ikke staten la Norwegian gå konkurs. Det er for viktig for landet og distriktene, sier Manduca.