Flertall i bystyret i Oslo ønsker anbudssystem for sparkesykler

Elektriske sparkesykler som parkeres overalt irriterer stadig flere, Nå kan tjenesten havne på anbud om bystyreflertallet i Oslo får viljen sin. Foto: Terje Pedersen / NTB
Elektriske sparkesykler som parkeres overalt irriterer stadig flere, Nå kan tjenesten havne på anbud om bystyreflertallet i Oslo får viljen sin. Foto: Terje Pedersen / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Til sommeren kan utleie av sparkesykler havne på anbud i Oslo. Hensikten er å sette krav til blant annet bruk, fart og til hvor man kan sette fra seg syklene.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bystyret vedtok onsdag kveld å be det rødgrønne byrådet «orientere bystyret om hvordan Oslo kan gjennomføre en anbudskonkurranse eller lignende», skriver Aftenposten.

Forslaget ble vedtatt med støtte fra byrådspartiene Ap, MDG, SV. I tillegg støttet Høyre og Venstre forslaget. Frp og FNB sa nei.

I vedtaket viser bystyreflertallet til at man i et anbud kan stille konkrete krav, samt tilby adgang til utleie «for de aktørene som leverer den beste kvaliteten på tjenesten til byen og innbyggerne.»

Et ubesvart spørsmål er imidlertid i hvilken grad Oslo har lovhjemmel til å gjennomføre et anbud nå.

Utgangspunktet for debatten var et forslag fra Bjørn Revil i Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB), som primært ønsker å forby sparkesyklene.

– Gårdeiere er blitt bøtelagt fordi noen har plassert søppel på fortauet utenfor bygården deres. Da kan man neppe forsøple bybildet med 15.000 henslengte sparkesykler, sa han.