Even Warsla Meen (15) døde i en togtunnel – nå må Bane Nor svare for dødsfallet

Even Warsla Meen mistet livet i tunnelulykken på Filipstad i Oslo 24. februar i fjor. Han ble bisatt i Frogner kirke 7. mars. Foto: Cornelius Poppe / NTB
Even Warsla Meen mistet livet i tunnelulykken på Filipstad i Oslo 24. februar i fjor. Han ble bisatt i Frogner kirke 7. mars. Foto: Cornelius Poppe / NTB Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Onsdag starter rettssaken der Bane Nor er tiltalt for uaktsom forvoldelse av Even Warsla Meens død etter at 15-åringen fikk strøm gjennom kroppen i en tunnel.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var 24. februar i fjor at Even Warsla Meen gikk gjennom et hull i et gjerde og inn i togtunnelen «Strupen» på Filipstad i Oslo sammen med en 16 år gammel jente og en 15 år gammel kamerat.

Inne i tunnelen klatret de tre ungdommene opp på et parkert tog. Der kom de borti en kjøreledning som var spenningssatt med 15.000 volt.

Even Warsla Meen døde. De to andre ungdommene ble kritisk skadd, men overlevde.

Nå er Bane Nor tiltalt for uaktsomt å ha forvoldt Meens død og skadene på de to andre.

Mener Bane Nor ikke gjorde nok

Onsdag starter rettssaken i Oslo tingrett mot Bane Nor, som har ansvaret for jernbanenettet.

Tiltalen er tatt ut fordi påtalemyndigheten mener at det statlige foretaket ikke gjorde nok for å hindre at folk kunne ta seg inn i jernbaneområdet på Filipstad. Etter ulykken har det kommet fram at deler av gjerdet ved tunnelen var for lavt, og at det var ett eller flere hull i gjerdet. Det var heller ikke vakthold eller overvåking av tunnelen.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Nekter skyld for død og skade

I mars ble Bane Nor ilagt en bot på 10 millioner kroner av Oslo statsadvokatembeter.

– Forelegget omfatter overtredelse av jernbaneloven ved manglende sikring av området, samt for ved uaktsomhet å ha forvoldt noens død og for uaktsomt å ha påført noen en betydelig skade, skrev Oslo statsadvokatembeter i en pressemelding.

Tre uker senere ble det klart at Bane Nor vedtok forelegget for manglende sikring, men ikke for å uaktsomt ha forvoldt noens død eller betydelig skade.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi er enig med påtalemyndigheten i at mangler ved tilsyn og vedlikehold, som også har kommet fram i Bane Nors egne undersøkelser, kan være en del av årsaken til ulykkens fatale utfall. Ungdommenes valg og handlinger står dessverre også helt sentralt i denne saken, sa konsernsjef Gorm Frimannslund.

Han mente at ungdommenes handlinger ikke ble tillagt nok vekt i forelegget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed valgte statsadvokaten i mai å ta saken til retten.

– Det er fordi det er bevismessig grunnlag for å ta ut en siktelse på alle postene, om uaktsomt drap, uaktsom kroppsskade og brudd på jernbaneloven, sa statsadvokat Kristin Natasha Røhne til NRK.

Bane Nor: – Ungdommene har tatt et valg

Bane Nor har flere ganger beklaget ulykken og uttrykt medfølelse med de skadde og etterlatte.

– Vi er ikke enige i at områdesikringen på Filipstad var slik at den gir grunnlag for straffansvar, sier konserndirektør for infrastruktur Vibeke Aarnes i Bane Nor til Aftenposten.

Hun mener ungdommenes valg må belyses i saken, og at de må ta en grad av uaktsomhet på sin kappe.

– De har tatt seg inn på et område som er gjerdet inn, skiltet og tydelig markert som jernbaneområde. De har tatt et valg. De må også selv ta et ansvar for handlingene sine, sier Aarnes.

Avisen har også intervjuet Even Warsla Meens mor, Gry Warsla.

– Det jeg ønsker meg mest av alt, er at Bane Nor slutter å si at det var ungdommene som tok valget. Frontallappen hos så unge mennesker er ikke ferdigutviklet. De tar helt andre valg enn voksne, sier hun.