Konkurransetilsynet vurderer å stanse Schibsteds oppkjøp av Nettbil

Artikkelen fortsetter under annonsen

Konkurransetilsynet mener at Schibsteds oppkjøp av Nettbil kan svekke konkurransen i markedet for kjøp og salg av bruktbiler på nett. Nå varsler tilsynet stans.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Partene har onsdag fått varsel fra Konkurransetilsynet om at de vurderer å stanse oppkjøpet, opplyser de i en pressemelding.

Tilsynet begrunner dette med at både Schibsted og Nettbil tilbyr tjenester innen formidling av kjøp og salg av bruktbil på nett.

Schibsted eier Finn.no og tilbyr annonsetjenester til blant annet privatpersoner som ønsker å selge bruktbil. Nettbil tilbyr en nettbasert auksjonsløsning for bruktbiler som selges fra privatpersoner til bilforhandlere.

Avdelingsdirektør Gjermund Nese i Konkurransetilsynet peker på at det norske markedet for nettbasert formidling av bruktbiler har få aktører, med Finn.no som den klart største aktøren i Norge.

Gjennom foretakssammenslutningen vil markedet bli ytterligere konsentrert, noe som kan føre til et dårligere tilbud for forbrukerne, mener tilsynet.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Nettbil er en nyere aktør i markedet som har hatt en sterk vekst de siste årene. Det er Konkurransetilsynets oppfatning at oppkjøpet fjerner det økende konkurransepresset Nettbil utøver på Finn, sier han.

Konkurransetilsynet understreker at varselet om mulig inngrep ikke er et endelig vedtak fra deres side, og at selskapene nå etter konkurranseloven har 15 dager på seg til å kommentere tilsynets vurderinger.

Tilsynet skal deretter fatte et endelig vedtak innen 11. november.