Fortsatt ingen kontakt mellom partene – busstreiken trappes opp lørdag

Unibuss sine buser står parkert på Rosenholm i Oslo.
Unibuss sine buser står parkert på Rosenholm i Oslo. Foto: Heiko Junge / NTB

Lørdag går ytterligere 4.500 bussjåfører i sju fylker ut i streik. Det er fortsatt ikke kontakt mellom arbeidstakere og arbeidsgivere.

Busstrafikken i Oslo og Viken har stått stille i en uke. Fra og med lørdag er det kun to fylker som vil være helt uberørt av bussjåførenes streik. Da begynner nemlig streiken for alle sjåfører i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark, samt store deler av Agder, Møre og Romsdal og Nordland. Til sammen vil 8.300 bussjåfører være i streik, og Tromsø vil være den største byen i landet der det går rutebusser.

Det er ikke kontakt mellom partene, bekrefter både Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet til NTB. Det har heller ikke vært det i løpet av uka.

De fire arbeidstakerorganisasjonene Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet tok de organiserte bussjåførene i Oslo og Viken ut i streik søndag 20. september etter at meklingen med NHO Transport og Spekter ikke førte fram.

Truer med å ta samtlige bussjåfører ut i streik

De fire forbundene truer med å ta ut samtlige medlemmer, nærmere 12.000 bussjåfører i hele landet, om ikke det blir bevegelse.

– Vi har ikke noen plan nå, men det vil være naturlig med en opptrapping på sikt, sier kommunikasjonssjef Tormund Hansen Skinnarmo i Yrkestrafikkforbundet.

De streikende bussjåførene får 3.900 kroner i uka i streikestøtte, med unntak av sjåførene i Fagforbundet som får 70 prosent av vanlig lønn, skriver FriFagbevegelse.

Streiken skjer fordi bussjåførene mener lønnsforskjellene mellom deres yrkesgruppe og industrien har økt de siste årene. I tillegg legger Fagforbundets leder Jørn Eggum stor vekt på arbeidstidene til sjåførene, som ofte jobber såkalte delte skift. Det betyr at man har fri uten lønn midt på dagen, noe som Fagforbundet mener gir opptil 70 timers arbeidsuker.

– 70-timers uker går på helsa løs og gir oss slitne bussjåfører. Når vi i tillegg vet at sjåførene hele tiden presses på tid, og sågar må gå hele arbeidsdagen uten pauser og uten å gå på do, er det en oppskrift på mindre trygghet – både for sjåførene og alle andre i trafikken, sier Eggum.

Konsekvenser for smittevern og undervisning

Helsetilsynet varslet allerede mandag at de overvåker streiken blant bussjåførene for å se om den medfører at liv og helse blir satt i fare. Coronasmittetallene i Oslo har steget kraftig de siste ukene, og Oslos byrådsleder Raymond Johansen (Ap) uttalte søndag at han var bekymret for økt trengsel og smitte i hovedstaden. Imidlertid gikk morgenrushet i Oslo-området mandag som normalt, uten merkbart økt trafikk på veiene eller merkbart økt trengsel på trikk, T-bane og tog.

Eggum mener regjeringen må passe seg for at NHO skal spille et «coronakort».

– Jeg har også en advarsel til regjeringen og Erna Solberg. Det er ingen tvil om at NHO forsøker å fremprovosere tvungen lønnsnemnd basert på situasjonen i Oslo. Her må man ikke la seg lure. Bussjåfører kan ikke bli lønnstapere bare fordi de har en viktig jobb, slår han fast.

Det er ikke bare smittefaren som gjør at streiken er en utfordring i dagliglivet. Utdanningsetaten i Oslo har rådet skolene til å kutte føring av fravær, mens Rogaland fylkeskommune vil gå over til digital undervisning på sine videregående skoler ved streik.

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden