Hett på nett for erotiske artikler i juli

Netthandelen rapporterer interessante resultater for salget av sexrelaterte produkter i koronaperioden, og bransjen lurer på om nordmenn har kost seg mer enn vanlig på hjemmefronten, eller om de har handlet andre steder enn de pleier. Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB scanpix
Netthandelen rapporterer interessante resultater for salget av sexrelaterte produkter i koronaperioden, og bransjen lurer på om nordmenn har kost seg mer enn vanlig på hjemmefronten, eller om de har handlet andre steder enn de pleier. Illustrasjonsfoto: Sara Johannessen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Nettsalg av erotiske produkter som sexleketøy, oljer og erotiske klær økte med 39 prosent i juli sammenlignet med årets fem første måneder.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tall fra over 7.000 norske nettbutikker som bruker Klarnas betalingsløsninger, viser hvilke kategorier som i sommer har hatt størst vekst i juni og juli sammenlignet med årets første fem måneder.

Den absolutte vinneren var erotiske produkter, som økte med 39 prosent i juli sammenlignet med indeksen for gjennomsnittlig salg fra januar til mai.

Begge kjønn ivrige

Menn og kvinner har vært omtrent like ivrige etter å handle erotiske artikler, og det er populært i alle aldersgrupper over 18 år.

– Sammenlignet med gjennomsnittet har det vært ekstra populært å handle sexleketøy og erotiske produkter i Innlandet, Møre og Romsdal og Vestfold og Telemark. Øvrige fylker ligger rundt gjennomsnittet, med unntak av Oslo. Der har de brukt en mindre andel av sin totale netthandel i denne kategorien i sommermånedene. Det er mulig at storbymiljøet i Oslo gjør at mange forbrukere her føler det er mindre pinlig å shoppe denne type produkter i fysiske butikker, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna til NTB.

På grunn av Klarnas finansielle rapportering kan selskapet ikke oppgi informasjon om hvor stort volum det dreier seg om, om det er solgt mye mer enn i fjor eller om hvor stor andel av netthandelen erotiske produkter utgjør.

– Vi kan imidlertid bekrefte at erotiske artikler totalt sett er en relativt liten netthandelskategori, opplyser Klarna.

Økt kondomforbruk

Økt nettsalg av sexrelaterte produkter ble for øvrig dokumentert tidlig i koronaperioden, noe kolonial.no fikk merke.

Allerede 1. april kunne kommunikasjonsdirektør Louise Fuchs melde om mer enn dobling av nettsalg for kondomer og graviditetstester til nordmenn i hjemmekarantene. Uttalelsen i Dagligvarehandelen måtte hun deretter forsikre TV 2 om at ikke var en aprilsnarr. Salget var kraftig i mars og april.

– Vi hadde også en kraftig salgsvekst for disse varene i deler av mai, så normaliserte det seg i siste halvdel av måneden og i juni. I juli gikk salget svakt ned sammenligne med i, før det nå går opp igjen.

Det har vært vanskelig å forklare salgsveksten: Om folk koser seg mer enn vanlig hjemme, om det er fordi det er behov for å kjøpe varer på nett man ellers kjøper i utlandet eller i butikk eller om det er fordi man hamstrer litt i frykt for at det skal gå tomt.