Bussjåfører i Vestland krever bedre sikkerhet

Vestnorsk Transportarbeiderforening mener bussjåførenes sikkerhet er langt fra god nok og truer med streik etter dødsulykken på Sørås i Bergen tirsdag. Bussjåføren, som var alene i bussen, døde av skadene. Det gjorde også en 19-åring som satt i bilen. Foto: Terje Bringsvor Nilsen / Fanaposten / NTB scanpix
Vestnorsk Transportarbeiderforening mener bussjåførenes sikkerhet er langt fra god nok og truer med streik etter dødsulykken på Sørås i Bergen tirsdag. Bussjåføren, som var alene i bussen, døde av skadene. Det gjorde også en 19-åring som satt i bilen. Foto: Terje Bringsvor Nilsen / Fanaposten / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vestnorsk Transportarbeiderforening mener bussjåførenes sikkerhet er langt fra god nok og truer med streik etter dødsulykken på Sørås i Bergen tirsdag.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Natt til fredag døde den 57 år gamle sjåføren som førte ulykkesbussen som tirsdag kolliderte med en elbil i Bergen. Dagen før døde en 19-åring som satt i bilen, av skadene. En annen 19-åring ble alvorlig skadd i den kraftige frontkollisjonen.

Vestnorsk Transportarbeiderforening i Fellesforbundet, som representerer om lag 700 bussjåfører i gamle Hordaland og Haugaland, krever at kollektivselskapet Skyss bedrer sikkerheten for sjåførene. Hvis ikke det kommer løfter om det, truer sjåførene med politisk streik, skriver Bergensavisen.

– Skyss har ingen sikkerhetskrav til sjåførplassen på sine busser. Sjåførsetet er omgitt av plast, og en jernstang nede ved føttene. Det er alt. Det stilles ingen krav til sikkerhet. Slik denne bransjen har utviklet seg, er det de som gir det billigste anbudet, som får kjøringen, sier leder Roger Moum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Han hevder økt sikkerhet for sjåførene gir dyrere i innkjøp, og at tryggere busser dermed velges bort i en anbudsprosess.

I mai vedtok kollektivselskapet Ruter i Oslo og Akershus å stille strengere krav til sikkerheten for bussjåførene. Det skjedde etter flere møteulykker, blant annet en dødsulykke i 2017.

«Nå må vi avvente videre gransking av dødsulykken av politiet og Statens vegvesen slik at vi får fakta. Deretter må vi sammen med Tide Buss se på hva vi kan lære av dette, og om det er mulig å gjøre tiltak» skriver direktør Målfrid Vik i Skyss i en epost til BA.