Telia og TV 2 uenige om skriftlig bekreftelse om enighet

Dette var meldingen på TV-skjermene til Get-kundene 1. juni. Nå er det blitt enighet om en midlertidig avtale. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix
Dette var meldingen på TV-skjermene til Get-kundene 1. juni. Nå er det blitt enighet om en midlertidig avtale. Foto: Paul Kleiven / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Telia ber TV 2 om skriftlig bekreftelse på at de to er blitt enige om å forlenge dagens avtale midlertidig på samme vilkår. Det har Telia fått, svarer TV 2.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

I en pressemelding fra TV 2 torsdag kveld heter det at det er «en uttalt ambisjon fra begge parter om å komme i mål i løpet av noen få måneder».

Samme kveld etterlyser Telia skriftlig bekreftelse fra TV 2 på at partene nå er enige om å forlenge avtalen.

Skriftlig bekreftelse

I en pressemelding skriver Telia at de foreløpig kun er orientert om enigheten via pressen.

– Derfor hadde det vært fint om TV 2 også bekreftet overfor oss i Telia at de nå har akseptert vårt tilbud, heter det i pressemeldingen.

Det stemmer ikke at Telia ikke er informert, påpeker organisasjons- og kommunikasjonsdirektør Sarah Willand i TV 2 overfor NTB ved midnatt. Hun viser til en epost sendt fra kanalens forhandlingsleder til Telia klokken 20 torsdag kveld

Der står det at TV 2 er villig til å akseptere Telias tilbud om «en forlengelse på samme priser og vilkår, uten at det er enighet om hvor lang forhandlingsperioden skal være».

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi bekreftet akkurat det samme på SMS og epost til Telia og Get, før vi sendte ut pressemelding. Vi er enige med Telia og Get om pris, vilkårene og til og med å droppe kravet vårt om en tidsfrist for forhandlingen, seier Willand.

Kan ikke forhandle evig

Hun kan ikke vise til noen eksakte tall, men sier kanalen taper hver dag så lenge konflikten pågår og mener Telia sparer «store summer».

– Det eneste vi har understreket er at vi selvsagt ikke bokstavelig talt kan forhandle til evig tid. Se for deg at du skal forhandle om høyere lønn, men uten noen frist. Sjefen kan da holde forhandlingene i gang i måneder eller år, mens du jobber videre for samme lave lønn. Det har vi i TV 2 sagt ja til nå, slik at kundene skal komme ut av skvisen, sier Willand og legger til:

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

– Det er selvsagt ikke mulig å i tillegg garantere at vi ikke sier opp, uansett om forhandlingene treneres og tar 5, 10 eller 15 år – med samme lave lønn.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Rammer en million seere

Rundt en million TV-seere har vært uten TV 2s kanaler siden den gamle avtalen med Telias Get utløp 31. mai.

Willand viser til at det begge parter har uttrykt tillit til at det ville bli gode forhandlinger videre og en felles ambisjon om å bli ferdig på få måneder.

– Da bør og må Get-kundene få tilbake kanalene sine – og det burde skjedd allerede torsdag kveld, sier hun.

TV-kanalene som ble borte fra 1. juni på grunn av bruddet i forhandlingene, var TV 2, TV 2 Zebra, TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Livsstil, TV 2 Sport 1 og 2, TV 2 Sport Premium, C More-kanalene og arkivet.