Forbrukerrådet mener flyselskapene gjør det for vanskelig å kreve refusjon

Forbrukerrådet er kritisk til at flee flyselskaper gjemmer bort informasjon om hvordan man kan få refusjon for kansellerte flyreiser på nettsidene sine. Istedenfor gjør de det mye lettere å få en tilgodelapp eller bonuspoeng. Her et bilde fra Kristiansand Lufthavn Kjevik under koronakrisen. 
Foto: UAS Norway (POOL), Anders Martinsen / NTB scanpix
Forbrukerrådet er kritisk til at flee flyselskaper gjemmer bort informasjon om hvordan man kan få refusjon for kansellerte flyreiser på nettsidene sine. Istedenfor gjør de det mye lettere å få en tilgodelapp eller bonuspoeng. Her et bilde fra Kristiansand Lufthavn Kjevik under koronakrisen. Foto: UAS Norway (POOL), Anders Martinsen / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukerrådet mener flyselskapene fortsatt gjør det unødvendig vanskelig å få pengene tilbake etter koronaavlyste flyreiser.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forbrukere har en lovfestet rett til å få tilbake pengene når flyreiser de har bestilt og betalt for blir kansellert.

Men Forbrukerrådet mener at flyselskapene på sine nettsider gjør det vanskeligere for kundene å kreve pengene tilbake fordi de heller ønsker å gi kundene tilgodelapper eller bonuspoeng.

– Det er ganske åpenbart at flyselskapene aktivt forsøker å dytte forbruker over på en tilgodelapp heller enn å gi pengene tilbake. Slik sidene nå er designet er det vanskelig for forbrukere å forstå at de i det hele tatt har krav på pengene tilbake dersom de ønsker det, sier direktør Inger Lise Blyverket i Forbrukerrådet.

Hun mener flyselskapenes praksis i dag bryter med loven, og at det dermed kan være grunnlag for sanksjoner fra Forbrukertilsynet og Luftfartstilsynet.

– Så lenge flyselskapene ikke ser ut til å ville gjøre noe med nettsidene sine, må de få enda tydeligere beskjed – og det vil selvsagt en bot fra tilsynet være, sier Blyverket.