Forskere skal undersøke hvordan coronakrisen har påvirket barnehagene og skolene

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V). Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V). Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix Foto: NTB scanpix

Barnehager og skoler over hele landet ble stengt i lang tid som følge av coronautbruddet. Nå skal forskere undersøke hvordan dette preget institusjonene.

– Vi trenger mer kunnskap om hvordan opplæringen har blitt gjennomført mens skolene var stengt, og hvilken betydning det har hatt for elevenes læring og trivsel. Vi ønsker også mer kunnskap om hvordan dette har påvirket de sårbare barna og elevene. I tillegg er det viktig å vite hvordan det har vært for skolene og barnehagene å åpne igjen, og følge smittevernveilederne, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) i en pressemelding.

Regjeringen lanserer nå fire nye forskningsprosjekter som skal se nærmere på hvordan coronapandemien har preget barnehagene, grunnskolen, videregående skole og høyere utdanning.

NIFU skal forske på sistnevnte, og Utdanningsdirektoratet lyser ut de tre andre prosjektene. Resultatene ventes å være klare ved utgangen av året.

– Ett av målene er å se om det har oppstått aktiviteter og læringsformer som har gjort utdanningene og forskningen bedre som vi bør ta med oss videre. I tillegg vil vi finne ut hvilke negative konsekvenser situasjonen har hatt for både fremdrift og kvalitet i utdanning og forskning, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H).

Mer fra ABC Nyheter
Siste fra forsiden
Populært