Kun 1 av 4 busser på Trondheims elektriske busslinje var elektriske

Bussoperatøren Tide hadde oppstartsproblemer på en av de elektriske bussrutene i Trondheim. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
Bussoperatøren Tide hadde oppstartsproblemer på en av de elektriske bussrutene i Trondheim. Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix Foto: NTB scanpix
Artikkelen fortsetter under annonsen

Trondheims linje 12 skulle fra august i fjor være helelektrisk, men den første måneden ble 10.528 av 13.620 avganger kjørt med en ikke-elektrisk buss.

Denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dermed ble bare 23 prosent av avgangene kjørt med en elbuss, viser tall fra bussoperatøren Tide som Adresseavisen har fått tilgang til.

Tide viser til at avvikene blant annet skyldes umoden miljøteknologi, forsinkede bussleveranser, for kort testperiode, ladeutfordringer og stramme rute- og ladetider.

Direktør Harald Storrønning i kollektivselskapet AtB sier til avisen at det er jobbet intenst for å levere flest mulig elektriske avganger.

– Det har vist seg mer krevende enn forventet tatt i betraktning at vi gjorde anbefalingene i 2016, og at innfasingen skulle gått lettere enn hva som ble erfaringen, skriver han i en epost til avisen.

Etter 18. oktober ble det meldt om færre avvik, og flere elbusser kjørte den elektriske ruten som planlagt. Mellom 1. januar og 12. april var elbussavgangene oppe i 87 prosent.